Informació sobre el Servei Comunitari

El 4 de juliol de 2018 es va publicar l’ordre ENS/108/2018, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits formals del procés d’avaluació a l’educació secundària obligatòria.

Segons aquesta ordre, les instruccions d’organització del curs 2019-20 especifiquen que el Servei Comunitari té la consideració de projecte transversal amb incidència en la matèria, o matèries, a la qual estigui vinculat. La informació sobre la realització del Servei Comunitari, quan escaigui, s’ha d’incloure en les actes, emprant els següents termes: no fet (NF), fet (FT) i fet amb aprofitament (FA).

En aquest sentit, és obligatori fer, durant l’etapa de l’ESO d’aquest curs 2019-20, un servei comunitari que nosaltres encabim principalment a 3r d’ESO, oferint aquestes opcions:

• Memorables: Alumnes del centre entrevisten persones grans del Prat per contribuir a la memòria històrica local.

• Dinamització Esportiva: Ajut i col·laboració en l’organització d’actes esportius al Prat. Implica fer una formació al Poliesportiu Estruch i assistència a l’esdeveniment el cap de setmana.

• Connecta Jove (alumnat Aula Oberta 4t d’ESO): Consisteix a donar suport per a l’alfabetització informàtica de persones grans.

• Lècxit: El nostre alumnat va a centres de Primària a ajudar a llegir i comprendre textos i contes.

• Apadrinament: Alumnes del centre ajuden en l’organització de la feina i la resolució-explicació de dubtes i conceptes a alumnes de 1r i 2n d’ESO.

• Alumnes gestors d’Internet Segura: Alumnes del centre fan una formació amb els Mossos d’Esquadra sobre els perills de navegar en la xarxa. Posteriorment aquests alumnes passen per les classes de 1r i 2n d’ESO a transmetre allò que han après i són referents en aquest àmbit.

• Alumnes Mediadors/es: Alumnes del centre ajuden en la resolució de conflictes entre iguals, des del diàleg i el respecte.

• App educatives: Alumnes del centre creen apps que utilitzen alumnes de Primària d’altres centres (experiència pilot)

El servei comunitari és coordinat al centre pels professors Mireia Barbero i Joan Puigmalet, juntament amb l’Equip Directiu i els tutors/es dels cursos de 3r d’ESO i Aula Oberta.

L’assignació de Serveis als diferents alumnes s’adjudica un cop escoltats i tenint en compte les seves característiques i aptituds. No sempre és possible respectar la preferència dels alumnes, atès que en alguns serveis les places són limitades. Els alumnes han de tenir unes característiques determinades per a cada tipus de servei. Per exemple, per a ser alumne mediador en la resolució de conflictes s’ha de ser una persona dialogant, respectuosa, calmada i que cregui en la negociació i la pau en la resolució de problemes. Si l’alumne és violent, evidentment no pot ser mediador.

Equip Directiu

Imatge d’una de les entrevistes del projecte Memorables de l’any 2019 (vídeo sobre l’activitat)