Màster Formació Professorat (MUFPS)

 

L’Institut El Foix forma part del programa d’innovació de centres formadors de pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Ensenyament Secundari (MUFPS). En aquest enllaç teniu informació sobre aquest programa d’innovació pedagògica on tot el claustre hi està implicat, liderat per un equip impulsor que acompanya i guia al nostre alumnat en pràctiques.

Curs 22-23
Opinions del nostre alumnat en pràctiques:

La meva estada a l’Institut el Foix en forma de pràcticum ha estat d’allò més enriquidora tant en el seu vessant més professional, en un principi la que més esperava, com també en el seu vessant personal i emocional. La pràctica i la posada a la rutina m’ha ajudat a entendre la docència com a professió, així com treballar i interioritzar els processos educatius i el seu desenvolupament, com ara la gestió d’aula, la comunicació, l’atenció a la diversitat, la inclusió, la coordinació, l’organització de centre, la normativa, la relació amb l’alumne, el disseny de materials, les necessitats específiques individuals, les sortides, els actes culturals, dins d’un llarg etcètera. Per altra banda, crec que la implementació d’una Situació d’Aprenentatge ens ha aportat un bagatge important d’experiència referent a situacions de diversa índole, com també una important pràctica en diverses metodologies i formes de gestió d’aula, que ens han aportat una interessant versatilitat. Aquests aprenentatges i vivències adquiriran encara més un sentit ampli a partir de la constància i la regularitat que ens aportarà el primer interinatge. Finalment, m’agradaria fer una especial menció per a la tasca ingent de la nostra tutora al centre, la Cristina Amela Rovira, del qual agraïm la seva dedicació, suport i acompanyament durant l’estada. Els seus consells valen or!!! També vull reconèixer l’aportació i l’ajut tant de l’equip del Departament de Socials, com a la resta de docents i professionals que he anat coneixent durant aquests mesos. Per acabar, el resultat satisfactori no hauria estat possible sense la complicitat de les i dels alumnes amb qui he tractat, amb especial menció de les classes A i B de 2n d’ESO, on els envio una forta abraçada.”

Aitor Aguirrebengoa i Villarroya. Alumne del Màster en Formació del Professorat a la Universitat Rovira i Virgili. Modalitat Geografia i Història

“Soc la Irene Villarejo graduada en ciències de l’activitat física i l’esport i actual estudiant del màster en formació del professorat, aquest curs he pogut gaudir de fer les pràctiques al centre INS el Foix on m’han acollit de manera excel·lent i un cop més m’he sentit com a casa.
He après molt en aquesta experiència i puc dir que gràcies a elles em sento totalment preparada per iniciar-me en el món de l’educació i continuar aprenent. Finalment, vull agrair a tot el professorat i personal del centre que han fet les pràctiques molt entretingudes i profitoses i sobretot a la Judit qui m’ha acompanyat des del principi. Sense cap mena de dubte espero en un futur treballar en un centre com aquest”.
Irene Villarejo. Alumna del màster en especialitat d’Educació Física 

Curs 21-22
9/12: Avui ens hem reunit per parlar de com està anant l’ experiència a l’ institut i hem compartit sensacions que ens ajuden a millorar entre tots.

15/11: Avui hem fet la rebuda al nostre alumnat de màster d’enguany. Tenim moltes ganes d’ acompanyar-los en aquesta etapa per formar-se com a grans professores i professors.

Opinions del nostre alumnat en pràctiques:
“Les meves pràctiques a l’Institut El Foix, m’han apropat a la realitat de les aules sent conscient de com era l’aplicació de la teoria a la realitat. En el meu cas, la meva mentora m’ha acollit molt tot ajudant a resoldre inquietuds i guiant-me per poder realitzar la meva intervenció amb total autonomia. A més a més, el departament de Ciències Socials m’han permès assistir a diverses classes de tots els nivells i totes les matèries que s’imparteixen des del departament, així com a diverses reunions de professorat, tot això ha resultat molt útil per al meu aprenentatge.M’he sentit molt acollida a l’Institut durant la meva estada, m’he sentit com una més del claustre i això ha resultat motivador a l’hora d’encarar aquesta nova etapa com a futura docent. Moltes gràcies per aquesta oportunitat!”
Andrea Sánchez. Alumna del màster en especialitat de Geografia i Història (URV)
“Realitzar les pràctiques a l’Institut el Foix ha sigut un aprenentatge que em servirà per continuar formant-me i per al meu futur com a professional de l’educació.
En aquests mesos he pogut veure des de dins com funciona i s’organitza un centre educatiu, treballar amb la SIEI, amb la SIAL, suport, PIM, i l’aula d’acollida. He après a treballar amb la diversitat i a entendre que tothom té cabuda a l’educació pública i de qualitat si treballem des de la inclusió.
L’experiència de realitzar les pràctiques al mateix institut en el qual vaig cursar l’ESO i el Batxillerat ha fet que pogués veure els dos costats d’aquest centre educatiu i que em poses en la pell de la professió a la qual em vull dedicar. Vull donar les gràcies a tot el departament d’orientació: Jaume, Eli, Elisabet, Anaïs i Mar, que m’han acompanyat durant tot el període de pràctiques i m’han instruït per incloure’m a l’aula i al departament com a una més. Donar les gràcies en especial a la meva tutora Laura Laguna, que s’ha encarregat de tutoritzar-me i guiar-me al llarg d’aquests mesos..”

Ariadna Soler. Alumna del màster del grau de Pedagogia (UB).

“Mi período de prácticas en el Instituto El Foix me han permitido aprender cómo funciona un centro educativo en la vida real. Pude asistir a reuniones e incluso a evaluaciones que me permitieron entender cómo se organiza un instituto para que funcione correctamente. Además, fui a clases de diferentes niveles y de todos los docentes del departamento de inglés, así pude ver diferentes formas de enseñar y de gestionar una clase. En todo momento me sentí muy arropada, había muchas personas pendientes de que me sintiera como una más. La relación con alumnos y con profesores ha sido muy buena. Mi tutora me ha dado mucha libertad para que me sienta cómoda en las clases que he impartido y se agradece enormemente. Las prácticas me han motivado muchísimo, ahora tengo más claro aún que quiero dedicarme a la docencia.”
Yolanda Giménez. Alumna del màster d’anglès (UNIR).

Curs 20-21
Opinions del nostre alumnat en pràctiques:
“Ha estat una experiència inoblidable sens dubte. He après molt, tant d’alumnes com del professorat i he pogut experimentar què és el que realment m’agrada just a l’institut que em va veure créixer i amb professors amb qui vaig poder gaudir a la meva etapa d’alumne i ara d’aspirant a docent. Això ha estat molt especial. Haver vist tant el funcionament com el treball que hi ha fora de l’aula ha estat impactant per a mi, però a la vegada, un aprenentatge significatiu i que no oblidaré mai.”
Nahikari Luque. Alumna del Màster en Formació del Professorat d´Anglès de la UNIR.
Valoro molt positivament el meu període de pràctiques a l’Institut El Foix. La veritat és que han estat vuit setmanes d’allò més intenses, on he pogut comprovar el que significa exercir de docent. I és que no només he tingut l’oportunitat d’acompanyar a totes les professores d’Educació Física i estar a les classes de 1r d’ESO fins 1r de Batxillerat, si no que també he assistit en diverses reunions que engloben aquesta professió. Això ha suposat que, a més de posar en pràctica tots els aspectes que tractem al Màster, m’hagi
endut múltiples aprenentatges gràcies a aquesta experiència tan significativa. Per aquest motiu, només em queda mostrar el meu agraïment pel tracte rebut a totes les persones involucrades en aquest procés, conserges, secretàries, equip docent, equip directiu i
alumnat, fent una menció especial a les professores d’educació física, ja que m’han acollit i tractat com un més des del primer dia.
Sempre tindré un gran record d’aquestes vuit setmanes a l’Institut El Foix de Santa Margarida i els Monjos. Moltes gràcies a tots i totes!
David Esteve. Alumne del Màster en Formació del Professorat d’Educació Física a la Universitat de Vic.
La meva experiència a l’Insitut el Foix podríem dir que ha estat excel·lent. Des del primer dia em vaig sentir com a casa, amb la llibertat de poder assistir a totes les activitats, sessions i reunions que necessitava i que m’interessaven. L’acollida va ser des de l’equip directiu, des dels docents del centre i, sobretot, des del Departament d’educació física, les 4 professores van ser transparents i van deixar-nos total llibertat per participar en les seves sessions i deixar-nos fer les nostres.  La vida a l’Institut el Foix és família.
Maria Florentín. Alumna del Màster en Formació del Professorat d’Educació Física a la Universitat de Barcelona. 
El meu retorn a l’institut el Foix ha estat inesperat, en un principi, i profitós a parts iguals. Quan vaig sortir del centre per anar a la universitat no m’hagués imaginat mai que uns anys després hi tornaria per tal de fer unes pràctiques per esdevenir docent. En aquest sentit, ha estat un autèntic privilegi retrobar antics professors i tractar-los com a “companys” de feina, així com conèixer la nova fornada de docents que ha anat arribant els últims anys amb una empenta formidable.
He après molt del meu pas durant els mesos que he tingut el gust de formar part de l’institut. A l’àmbit personal m’enduc moltíssimes coses, però respecte a l’àmbit acadèmic encara més: he observat com és el dia a dia d’un centre educatiu, he vist posar en pràctica, en un context real, metodologies com la ludificació, la qual també he comprovat que és molt eficient per captar l’atenció dels alumnes, he vist molts professors en acció i he pogut posar en pràctica una unitat didàctica que m’ha ajudat molt en el meu desenvolupament com a docent.
No obstant això, l’aprenentatge més gran que m’emporto ha estat el fet de ser conscient que per molt que uns siguem professors i els altres siguin alumnes, tots som persones. Hem de trencar, i, en molts casos, ja s’està fent, els murs invisibles que de vegades s’estableixen entre docents i estudiants, no hem de tenir por a mostrar-nos una mica més com som, ja que això també forma part d’un aprenentatge que, segons la meva humil opinió, ha de ser transversal a totes les matèries i és el d’aprendre a viure en societat.
Raimon Lacruz Bosch. Alumne del Màster en Formació del Professorat de Llengua i Literatura Catalana a la Universitat Rovira i Virgili. 
Destacar que en las prácticas he disfrutado muchísimo a la par que aprendía. Me he sentido muy arropada y atendida por la tutora que se me asignaron en el centro. Cuando he tenido dudas, me las ha sabido responder y a la vez me ha sabido guiar durante y tras del periodo de ejercicio.
El compromiso adquirido en este proceso de prácticas ha sido tal que pedí la extensión de una semana más de actuación/estancia. Considero que ha sido un compromiso mutuo por parte del centro, de mi tutora y de mí misma, adquiriendo conciencia de lo importante que es la educación para implantar los valores y conocimientos en las nuevas generaciones.Durante mi estancia de prácticas en el centro he aprendido sobre todo a tratar con la diversidad del alumnado, dándose así una enseñanza más flexible, con una atención más personalizada en función de las necesidades del discente. Dicha enseñanza de la diversidad está enfocada a responder a las necesidades educativas concretas de cada alumno, para que ellos lleguen a alcanzar el máximo desarrollo posible de su capacidad de aprendizaje, adquiriendo así las competencias y objetivos del currículo escolar.
He aprendido a usar nuevas herramientas didácticas, como, por ejemplo, el empleo de las TIC en el aula ínsitu (cada alumno posee un ordenador portátil en dónde se trabaja individualmente o grupal), gamificación (uso de kahoot), uso del classroom virtual (plataforma digital escolar donde el profesor y alumnos comparten archivos, tareas, ejercicios, vídeos, audios,). Esta experiencia también me ha aportado el conocimiento sobre la puesta en marcha del oficio del docente, así como la paciencia que poseo, que no es poca. Encuentro que este periodo de prácticas es muy útil para terminar de formar a un profesor y éste tener conciencia a lo que se va a enfrentar. Se trata de un entrenamiento donde se pone en práctica toda la teoría vista y estudiada previamente.
Laura Fernández. Alumna del Màster en Formació del Professorat d’Anglès a la Universidad Isabel I.
El meu període de pràctiques a l’Institut El Foix ha estat una experiència súper enriquidora. L’acollida del professorat d’Educació Física així com el de la resta del claustre i equip directiu ha estat molt bona i m’he sentit com a casa. He tingut l’oportunitat de viure sessions de tots els nivells i he après moltíssim de tots els futurs companys i companyes. Se m’ha donat la oportunitat d’aplicar la meva unitat didàctica i he après molt del desenvolupament de cada sessió i de l’ajuda de la meva tutora i resta de professors. Aquesta estada al centre m’ha demostrat que aquesta és la feina a la que em vull dedicar en el futur i mai l’oblidaré. Moltíssimes gràcies a tothom!
Ylenia Dallo. Alumna del Màster en Formació del Professorat d’Educació Física a la Universitat Blanquerna – Ramon Llull.
En el meu cas, durant les meves pràctiques a l’institut El Foix vaig poder veure molt de prop com es treballa des del departament d’orientació. Tota la meva estada al centre va ser plena d’aprenentatges i experiències. Vaig tenir l’oportunitat de poder treballar amb diferents grups: l’aula d’acollida, el grup de suport i el grup PIM de segon, on he après des de l’experiència. Tot això ha sigut molt gratificant, a més, descobrir com és la pràctica professional de l’equip d’orientació a partir del dia a dia d’un centre, ha sigut molt útil per poder acabar d’integrar tots els continguts i competències que hem treballat al llarg del màster a la universitat.
Sara Trapero. Alumna del Màster en Formació del Professorat d’Orientació Educativa a la Universitat Autònoma de Barcelona.