La producció d’or del Raïm

Caves Codorniu

El passat dilluns 9 de febrer els alumnes de 3r d’ESO vam anar d’excursió a les Caves Codorniu, situades a St. Sadurní d’Anoia. Aquesta empresa familiar es remunta a l’any 1551, data a la qual corresponen uns documents que acrediten que Jaume de Codorniu, el primer Codorniu, ja elaborava vi. Després, el 1900, va començar la producció de cava.

Molts edificis de les caves són modernistes i tenen una decoració feta amb ampolles trencades, com un mosaic, també anomenada la tècnica del trencadís. Us sona aquesta tècnica? Com un mosaic? Doncs l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch i Antoni Gaudí eren deixebles del mateix mestre, Lluís Domènech i Montaner, i aprenien a l’Escola d’Arquitectura de Barcelona. Aquests dissenys innovadors de Gaudí tenen un posat de natura combinada amb l’olor i la llum del Mediterrani.

Ens van explicar moltes coses, tanmateix només us explicarem unes quantes que ens van cridar l’atenció: per exemple, que en honor de l’última Codorniu, Anna, l’empresa li va dedicar un nou cava, ja que, en casar-se amb un Raventós, es perdia el cognom.

També voldríem destacar una altra dada, relativa al mètode, el del vi base: aquest consisteix en exprimir el 50% del raïm per tal que quedi més gustós i aromàtic.

Vam poder veure un antic magatzem que, actualment, és utilitzat com a espai per a actes socials, ambientats amb música. Aquesta ressona com els ocells per tota la sala perquè té una acústica molt bona.

Després vam agafar un tren amb el qual vam recórrer els amplis túnels de 30 km! (la distància que hi ha de Barcelona a Mataró), no vam recorre’ls tots, és clar, però sí una part.

Cultiven 5 tipus de raïm:

• MACABEU:té un aroma dolç.
  • XAREL·LO:fet de pomes verdes i cítrics (llimona, llima).
  • PARELLADA:olor a gessamí.

• PINOT NOIR: olor de llaminadures, encara que està fet de fruits silvestres.
  • CHARDONNAY: conté préssec, fruits de la passió, pomes verdes i peres.

Els primers 3 raïms són catalans i els dos restants francesos.

Per últim, vam anar als camps de cultiu, situats relativament a prop, ja que és una empresa familiar. Allí vam estar fent-nos fotos, xerrant i prenent el sol.
Va ser un dia per aprendre, però sobretot per recordar.

Lydia Rodríguez i Paula Peirón