Activitats del Pla d’Acció Tutorial adreçades als alumnes de l’Institut Corbera

L’acció tutorial forma part de l’acció educativa i és inseparable del procés d’ensenyament – aprenentatge. Entenem l’acció tutorial com una tasca pedagògica encaminada a la tutela, acompanyament i seguiment de l’alumnat amb l’ intenció de que el procés educatiu de cada alumne/a es desenvolupi en les condicions més favorables possibles.

L’acció tutorial la percebem como una tasca de tot el professorat i per tant, com una activitat que avarca tant les actuacions que, amb caràcter més específic desenvolupa el professor tutor amb l’alumnat i les famílies i la resta del professorat, com aquelles altres que realitza cada professor/a dintre de la seva àrea per orientar, tutelar i recolzar el procés d’aprenentatge de cadascun dels seus alumnes.

La figura del professor tutor, cóm òrgan de coordinació docent, té una importància especial per estar en contacte amb les famílies i desenvolupar algunes funcions específiques.

L’objectiu general sempre present és aconseguir la formació integral de l’alumnat com a persones; potenciar una educació el més personalitzada possible i que tinguin en compte les necessitats de cadascun dels alumnes, a més de mantenir la cooperació educativa amb les famílies.

A l’Institut Corbera tenim la tradició pedagògica de treballar, durant el període de l’ESO, una important varietat d’activitats transversals que estan plenament enquadrades en l’acció tutorial.

Des de la creació dels diferents PATS (Plans d’acció tutorial) a finals dels anys 90 i la seva constant adequació en funció de l’aplicació dia a dia a les tutories, hem apostat per incloure a tècnics externs que aporten als nostres alumnes una visió i una informació molt especialitzada en relació a temes que li són del seu interès.

Per aquest curs escolr 2012-2013, les activitats programades, algunes de les quals ja hem fet, són les següents:

A 1r d’ESO:

 

  • Taller de sensibilització envers les persones amb discapacitat funcional:aquesta activitat consta d’una primera part, teòrica, on s’explica que és la discapacitat funcional i la importància d’acabar amb les barreres arquitectòniques. La segona part del taller és de caire pràctic, de manera que puguin viure i experimentar els tipus de problemes els quals es troben les persones amb discapacitat i la forma de resoldre’ls. Aquest taller el fan voluntaris de l’Associació d’Amputats Sant Jordi.Taller de suport bàsic: aquest taller es fa a 1r, 2n i 4t d’ESO. Comptem amb una infermera que, de manera voluntària, ensenya als alumnes la importància de saber intervenir en casos d’emergència, donant una ajuda bàsica però essencial en molts casos. Durant la sessió els nois i noies practiquen, també, aquest suport. És la Carme León, mare d’una alumna, qui fa aquest taller.
  • Programa d’Educació Vial: fem una sessió a tots els cursos de l’ESO, seguint el programa que ens ofereix la Policia Local de Corbera.
  • Programa de prevenció dels mals usos d’Internet: aquesta activitat la fem a 1r i a 3r d’ESO, acollint-nos a la proposta que fan el Mossos d’Esquadra de Sant Vicenç dels Horts.
  • Programa d’Educació afectiva i sexual: iniciem a 1r aquest programa, que continuem fent a 2, 3r i 4t d’ESO. La col·laboració, en aquest cas, és des de l’Ajuntament de Corbera. Concretament a 1r d’ESO treballem l’autoconeixement del nostre cos i els recursos per a assimilar els canvis de la pubertat, tant físics com psicològics.

A 2n d’ESO:

 

  • Continuem, tal com hem dit abans, els Programes del Taller de suport bàsic i el d’Educació Vial, que hem iniciat a 1r d’ESO.
  • Programa d’Educació afectiva i sexual: en aquest nivell els orientadors del centre treballem els canvis fisiològics i psicològics, els rols de gènere, coneixements sobre aspectes de l’aparell reproductor i estil de vida saludable pel que fa a la sexualitat i l’afectivitat.
  • Taller de prevenció de trastorns lligats a l’autoimatge: aquesta activitat la fem des de l’institut. Ens basem en un material elaborat per una alumna de Batxillerat, la Lidia, que va treballar aquest tema en el seu Treball de Recerca. Parlem de l’ideal de bellesa al llarg de la historia i dels molts canvis que ha tingut, buscant l’acceptació del propi cos i la normalització de la diversitat.
  • Programes de prevenció de consum de substàncies addictives: dins les activitats d’educació per a la salut fem aquest taller tant a 2n com a 3r d’ESO. Específicament a 3n treballem la prevenció en el consum d’alcohol. En aquest cas comptem amb la col·laboració d’una tècnica de l’Associació d’Alcohol i societat .

A 3r d’ESO:

 

  • Continuem, tal com hem dit abans, els Programes d’ Educació Vial, de Prevenció de consum de substàncies addictives, el Programa de prevenció dels mals usos d’Internet i el Programa d’Educació afectiva i sexual, que hem iniciat a 1r o a 2n d’ESO.

Els tallers que continuen d’altres cursos es treballen amb continguts diferents o són recordatoris d’aspectes bàsics que volem refermar, plantejats de manera diferent segons les edats dels alumnes. Per exemple, a 3r d’ESO continuem tractant la prevenció del consum d’alcohol, però ara introduïm, també, el consum d’altres substàncies com és el Cànnabis; aquest aspecte es treball des d’orientació.

També, en el cas d’ Educació afectiva i sexual, avancem amb continguts més propers a les edats dels alumnes, concretament, ajudant-los a identificar i diferenciar amor de sexe i donant recursos per poder decidir amb responsabilitat i llibertat sobre la seva iniciació en la sexualitat.

A 4t d’ESO:

  • Tanquem els Programes que han anat treballant a tutories, pel que fa a les sessions externes.

Fem les últimes activitats del Taller de suport bàsic, d’Educació Vial, de Prevenció de consum de substàncies addictives i del Programa d’Educació afectiva i sexual que hem iniciat a 1r o a 2n d’ESO.
Podem destacar:

  • Programa de Prevenció de consum de substàncies addictives: en aquest nivell comptem amb la col·laboració del Mossos d’Esquadra, que expliquen als nois i noies les conseqüències legals que poden tenir per a ells i les seves famílies el consum il·legal de determinades substàncies.
  • Programa d’Educació Vial: la Policia Local de Corbera ofereix, en aquest nivell, una xerrada – col·loqui , amb un voluntari de la Fundació Guttmann que ha patit en primera persona les conseqüències d’un accident de trànsit.
    L’objectiu és conscienciar-los sobre les mesures de seguretat viària que han d’adoptar per evitar els accidents de trànsit. Destaca la importància de portar casc en bicicletes i ciclomotors, de posar-se el cinturó de seguretat en els cotxes i de no conduir amb estrès o sota els efectes de drogues i alcohol.
  • Programa d’Educació afectiva i sexual: tanquem aquest programa treballant la prevenció per a les relacions de parella sanes, comptant amb el suport del servei d’atenció a la dona i de la policia local de l’Ajuntament de Corbera.

Els altres temes que treballem amb els nois i noies de 4t d’ESO són el dret i el respecte per a les diferents opcions sexual de les persones i la importància de la responsabilitat en la decisió de mantenir relacions sexuals, específicament del risc d’embarassos no desitjats en adolescents i de la protecció davant malalties de transmissió sexual. Per aquest últim aspecte comptem amb el suport dels tallers que ofereix la Diputació de Barcelona.
Volem acabar aquest recull de les activitats que fem a les de tutories amb recursos externs al propi equip docent, agraint a tots ells la seva col·laboració en l’educació personal i social del nostre alumnat.

Els alumnes agraeixen amb la seva atenció les explicacions que li són molt properes a la realitat de l’etapa evolutiva a la que estan sotmesos i que més tard es trobaran molts aspectes que es relacionen i que es complementen en l’estudi de les diferents matèries de l’ESO. Poc a poc van encaixant parts de les informacions de diferents fonts i es creen les idees, els conceptes i els continguts amb sentit; aquesta feina lenta, però amb continuïtat, es l’ idea d’activitat transversal.

Per una altra part som conscients que l’ensenyament és molt ampli, necessitem acotar coneixements i donar estímuls per ajudar a decidir i per ajudar a tenir una adolescència amb el menor risc possible, això vol dir que és necessari que els joves rebin informació “pactada” per persones expertes en temes molt delicats que, de vegades, passen “relliscant o s’agafen” a la pell dels adolescent, aspectes que els hi poden crear problemes a la “gestió” de les seves vides; estem parlant de temes tant importants com les drogues, el sexe, el consum d’alcohol, els trastorns alimentaris, el respecte a la parella, la seguretat vial, els perills d’internet,… temes que no podem deixar passar els adults que tenim la tasca de formar el pas a la vida adulta.

En definitiva, pensem que els centres escolars tindrien que ser mons encara més propers a les realitats dels nostres nens i joves; desgraciadament sembla que és molt possible que la nova llei d’educació faci més difícil aquesta màxima.

Rosa Minguet i Rafa Benítez, Departament d’Orientació, Curs 2012-13

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>