Scape room de Llatí

El divendres, dia 9 de novembre de 2018, es va dur a terme a classe de Llatí de 4t d’ ESO i 1r de Batxillerat de l’ INS Corbera un scape room de cultura romana, anomenat SPQR (el Senat i el poble romà), sigles representatives de la Roma antiga.

El nostre institut és una institució involucrada tant en l’ ensenyament mitjançant les noves tecnologies, com en activitats col·laboratives innovadores que motivin el nostre alumnat per aconseguir potenciar el treball en grup i assolir amb solvència l’ adquisició de les competències bàsiques a través de propostes engrescadores. De fet, el contingut de les preguntes i pistes del nostre scape room de Llatí serà susceptible de ser preguntat en l’examen de final de la 1a avaluació. A continuació, explicarem grosso modo (que no faltin els llatinismes) en què consistia aquesta reeixida activitat que ha engrescat els nostres estudiants:

Ha arribat el rumor al professor de Llatí que hi ha un document de gran importància que ha passat de generació en generació des de la cautela que en van fer les verges vestals fins als nostres dies. A més, li han proporcionat una sèrie de pistes en forma de preguntes de cultura i/o literatura romanes perquè els alumnes s’apropin a aquest document. Aquestes preguntes versaven des d’ obres amb títol original de Plaute a forma de govern en què participaren Juli Cèsar, Pompeu i Cras. Amb el pas de les quinze pistes, l’ alumnat rebia una pista que el contingut del document podia estar en un dels quadres de Jacques Louis David, pintor emblemàtic de la Revolució francesa. Al final, els nostres joves descobrien que el document era el que manté a la mà Marat quan és assassinat per Charlotte Corday, en el quadre que apareix representat mort de manera magistral pel pintor revolucionari. El document era una carta de Juli Cèsar on posava per escrit que l’ havien informat d’ una possible traïció per part del seu fill adoptiu, Brutus, entre d’ altres. Hi posà per escrit que deixava en mans d’ Octavi la responsabilitat de perseguir els seus venidors assassins.

Considerem que la gamificació és una manera molt adient per aconseguir que els alumnes “atrapin” idees, valors, conceptes, en definitiva, tot allò que els faci evolucionar sia com a membres de la comunitat educativa sia com a persones. És un modus operandi, que representa d’ allò més bé la màxima horaciana docere et delectare.

Així que felicitem els respectius guanyadors: Mireia Pérez, Paula Leoz, Hugo Adilson Yambay i Lola Ollé (4t d’ ESO); Azahara Monge, Paula García, Gina Villegas i Marian Taouil (1r de Batx).

Plaudite, spectatores!
David Millan, professor de Llatí i Grec de l’ INS Corbera.
Corbera de Llobregat, 12 de novembre de 2018.