Biblioteca: Impuls a la lectura

 

El nostre centre participa en la RONDA DE LLIBRES, una activitat de competició entre alumnes de primer de diversos centres que s’ha posat en marxa en aquest curs escolar.

Què és la “Ronda de llibres”?
La Ronda de llibres és una activitat que té una voluntat de col·laboració entre les biblioteques escolars, les biblioteques públiques, les regidories de cultura i educació dels ajuntaments i el Servei Educatiu del Baix Llobregat.

La Ronda de llibres és una activitat que té com a principals objectius millorar les competències lectores de l’alumnat i fomentar l’hàbit lector i el plaer per la lectura, per altra banda dos dels tres objectius de Pla Nacional de la Lectura per a infants i joves que es recull en el Pla de Govern 2011-2014 de la Generalitat de Catalunya que es pretén dur a terme en una estreta col·laboració entre el Departament de Cultura, el Departament d’ Ensenyament i els ens municipals.

La Ronda de llibres és una activitat inspirada en La Lliga dels llibres que des de fa 18 anys organitzen les biblioteques públiques de l’Hospitalet de Llobregat.

La Ronda de llibres és una competició entre grups-classe de diferents escoles i instituts, en què els participants hauran de respondre unes preguntes a partir de la lectura de 8 llibres. Està adreçada a l’alumnat de 4t de primària i de 1r d’ESO d’escoles i instituts de 7 municipis: Cervelló, Corbera de Llobregat, La Palma de Cervelló, Pallejà, Sant Vicenç dels Horts, Torrelles de Llobregat i Vallirana.

Dinàmica i funcionament de l’activitat‎  ‎

 
Les preguntes

En cadascuna de les sessions de la competició pròpiament dita hi participaran dos o tres grups classe. En aquesta sessió, cadascun dels grups-classe haurà de respondre 8 preguntes sobre les lectures fetes, una per a cadascun dels llibres.
Les preguntes que es faran a les sessions competitives estaran redactades pels propis grups classe:
  • Cada grup classe redactarà 4 preguntes per a cadascun dels llibres.
  • Les preguntes es faran arribar a una comissió de revisió a finals del mes de febrer a través del correu  jdolcet@xtec.cat
  • Aquesta comissió tindrà com a finalitat revisar les preguntes per evitar les duplicitats, procurar que cada pregunta tingui una resposta evident que es pugui comprovar en cadascun dels llibres i vetllar per l’adequació de les preguntes.
  • Per a la redacció de les preguntes es passarà una plantilla a cada grup classe participant.
Les preguntes han de ser concretes i enginyoses, han de respondre a qüestions sobre els personatges, les situacions, els paisatges… No han de preguntar sobre cites textuals dels llibres.
Per a la redacció de les preguntes es passarà una plantilla on hi haurà:
  • Nom del centre
  • Fitxa del llibre (títol, autor, editorial, ciutat i any)
  • La pregunta
  • La resposta
  • La pàgina o pàgines on es pot comprovar la resposta
Les preguntes sortiran de les preguntes que es facin els propis alumnes a mesura que vagin llegint.
 
CATALÀ

Roald Dahl. Les bruixes. Barcelona: Empúries [data d’edició, col·lecció, ISBN]
Charles Dickens. El conte de Nadal. [Ciutat: Editorial, data d’edició, col·lecció, ISBN]
Alegria Julià. Gent de mar. Barcelona: La Galera [data d’edició] (Els Grumets. Sèrie Blava: 184) [ISBN]
Dolors Garcia i Cornellà. Serena. Barcelona: Cruïlla, 2012 ISBN 978-84-661-3025-7
CASTELLÀ

César Mallorquí. Las lágrimas de Shiva. Barcelona: Edebé [data d’edició, col·lecció, ISBN]
Luís Sepúlveda. Historia de la gaviota y el gato que le enseñó a volar. Barcelona: Tusquets editores [data d’edició, col·lecció, ISBN]
Steven Zorn. Relatos de monstruos. Barcelona: Vicens Vices [data d’edició, col·lecció, ISBN]
Marjane Satrapi. Persépolis (Ed de Bolsillo). Barcelona: Norma Editorial, 2011 ISBN 978-84-679-0799-5
 

Les 8 lectures de secundària‎  ‎


El conte de Nadal de Charles Dickens
 
Argument:
L’Ebenezer Scrooge és un home avar i de caràcter agre. El Nadal, les nadales cantades pels nens, la neu, el fred… tot el molesta. Una nit li apareix un espectre que li anuncia la visita de tres esperits. Ells li mostraran les conseqüències nefastes dels seus actes.
 
Gent de mar d’Alegria Julià
 
Argument:
Cap a la segona meitat del segle XIX, quan el comerç encara depèn de la navegació a vela, el bergantí goleta Teresina es disposa a fer un nou viatge cap a les Amèriques. El mític capità Jaume, tan respectat per tothom com esquerp i silenciós, aplega una tripulació que viurà una aventura inoblidable. La calma i el tedi es barrejaran amb tempestes ferotges, i la convivència a bord es veurà esquitxada per descobriments sorprenents que marcaran per sempre la vida dels mariners.





Historia de la gaviota y el gato que le enseñó a volar de Luís Sepúlveda
 
Argument:
Esta historia cuenta las aventuras de Zorbas, un gato “grande, negro y gordo”, cuyo inquebrantable sentido del honor le conduce un día a comprometerse a criar un polluelo de gaviota. Su madre, una hermosa gaviota, atrapada por una ola de petróleo vertido en el mar por un buque varado, justo antes de morir deja en prenda a Zorbas el huevo que acaba de poner. Zorbas, que es gato de palabra, cumplirá sus promesas: no sólo criará al polluelo, sino que le enseñará a volar. Los amigos de Zorbas: Secretario, Sabelotodo, Barlovento y Colonello, le ayudarán en una tarea que, como se verá, no es tan fácil como parece, y menos para una banda de gatos más acostumbrados a hacer frente a la dura vida en un puerto como el de Hamburgo que a ejercer de padres de una cría de gaviota.
Las lágrimas de Shiva de César Mallorquí
 
Argumento:
Debido a la enfermedad contagiosa que padece su padre, Javier es enviado a Santander a pasar el verano con la familia de su madre para evitar un posible contagio. Allí convive en una antigua mansión con sus tíos y sus cuatro hijas, Rosa, Margarita, Violeta y Azucena. Al principio Javier piensa que el verano será muy aburrido y desea volver a casa, pero pronto cambiará de opinión. Violeta le cuenta una antigua historia sobre su familia, la familia Obregón. En 1901 Beatriz Obregón iba a casarse con un miembro de una familia muy rica, Santiago Mendoza, y éste, como señal de compromiso, le regaló a Beatriz un collar de diamantes muy valioso llamado Las Lágrimas de Shiva. Pero la víspera del enlace Beatriz desaparece y nadie vuelve a saber nada de ella. La familia Mendoza piensa que se ha ido con el collar, así que surge una enemistad entre los Mendoza y los Obregón que perdura durante 80 años. Cuando Javier llega a casa de sus tíos, a Villa Candelaria, empieza a sentir una presencia extraña. Violeta le cuenta que es el fantasma de Beatriz que vaga por la casa. Los dos pueden sentir a Beatriz en la casa, así que deciden investigar que fue lo que realmente le sucedió. Tras muchas investigaciones descubren que Beatriz.
Les bruixes de Roald Dahl
 
Argument:
Algunes persones no creuen en les bruixes. Doncs que li preguntin al nostre protagonista i a la seva àvia i… ja ho veuran! Perquè, sense voler-ho, es van veure enfrontats amb la terrible Associació de Bruixes d’Anglaterra. Les bruixes són pitjors que els vampirs, molt pitjors que els follets, però… saps com distingir-les?
Una novel·la de bruixes gens convencional. Els fets fantàstics s’infiltren en la vida ordinària de tal forma que semblen formar part de la vida real. En primera persona, en Bruno reconstrueix els relats de la seva àvia, perfecta coneixedora de les bruixes actuals. L’aconteixement principal parteix de l’experiència del mateix Bruno: el noi coincideix en el mateix hotel amb el Congrés Anual de Bruixes d’Anglaterra.
Persépolis de Marjane Satrapi
 
Argument: 
Persèpolis és l’autobiografia de Marjane Satrapi , una dona iraniana nascuda a Teheran l’any 1969, en el si d’una família progressista. Però, a més a més del retrat de la vida de l’autora, aquest llibre també és el reflex de la revolució iraniana de l’any 1979 que va donar peu a un govern islàmic, i de com ho van viure les famílies del país.
Des de l’inici amb la introducció del vel a la vida social i la separació per sexes a les escoles, fins la vida universitària i les revoltes d’estudiants, Satrapi fa un repàs a la seva vida que es remunta fins els seus avantpassats, ajudant-nos a entendre les motivacions històriques de la revolució islàmica, mostrant-nos alhora una opinió crítica amb el govern.
Relatos de monstruos de Steve Zorn
 
Argument:

Un robot diseñado para resolver problemas decide que el único problema que en verdad debe afrontar es su propio inventor…
El incrédulo discípulo de un inspirado artista intenta rematar, para su desgracia, una obra que su maestro considera acabada…
Un siniestro sepulturero que aborrece a la gente feliz se lleva la sorpresa de su vida cuando unos duendes lo castigan severamente en el cementerio…
Por las paginas de este libro merodean todas clase de monstruos concebidos por la imaginación de autores como Charles Dickens, Mary Shelley o Ambrose Bierce: un deslumbrante dragón de alas doradas, un terrorífico hombre lobo, el engendro del doctor Frankenstein…
Serena de Dolors Garcia i Cornellà
 
Argument: 
A l’any 1428, la Serena viu a Barcelona amb la mare i les seves germanes. Treballen molt per poder pagar el rescat del pare, captiu dels pirates. Però el dia de la Candelera, mentre són a l’ofici de Santa Maria del Mar, un terratrèmol sacseja la ciutat. A la mare de la Serena li cau una pedra al cap i mor, i la noia queda sola amb cinc germanes, la més petita acabada de néixer, a les quals s’ajunten els cosins Alamanda i Martí de Castellfollit de la Roca, la família dels quals ha mort, també a causa del terratrèmol.
La Gelvira, una llevadora amiga de la família, l’ajuda a ocupar-se de les germanes, li ensenya l’ofici de llevadora i l’anima cada vegada que la noia s’enfonsa i pensa que no se’n sortiran. La Serena ha de fer front a moltes situacions adverses, però la família va tirant endavant gràcies al quefer de la Serena davant de la família i del taller on fabricaven soles per als tapins (sandàlies), i de mica en mica les coses milloren
 
 
 
 
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>