La ciència està de FeSTa… i a l’institut ho celebrem!

Deia un químic rus que és impossible anticipar i predir els límits del coneixement científic. I justament ell, Mendeléiev, va fer una contribució cabdal en la ciència: va ser capaç no només d’establir un ordre pels elements químics a la taula periòdica, sinó també de predir l’espai per a altres que encara no estaven descoberts.
Aquesta va ser una de les informacions que van poder conèixer els alumnes de 3r i 4t d’ESO que van assistir a la xerrada Elemental, estimat Mendeléiev. I és que el passat dia 15 de novembre, vam celebrar la Setmana de la ciència a l’institut amb una xerrada a càrrec del dr. Josep Duran, químic i divulgador de la UdG. El fil conductor, doncs, va ser el procés de creació de la taula periòdica: qui eren els alquimistes? Per què noms com Lavoisier, J. Benjamin Richter, Dalton o Avogadro són importants en l’àmbit de la química?
La taula periòdica no ha estat sempre com ara la coneixem. Mentre que Döbereiner va observar l’existència de grups de 3 elements amb propietats semblants, De Chancourtois va veure similituds entre elements quan aquests donaven la volta a un cilindre vertical. O Newlands, que es va adonar que les propietats es repetien cada 8 elements, fet conegut com llei de les octaves per la seva semblança amb l’escala musical. Aquests van ser alguns dels científics que van aparèixer a la presentació, fent veure que, com és ben sabut, els avenços científics impliquen un procés de recerca, creació i col·laboració al llarg del temps.
Així que, junt amb algun experiment, els alumnes van poder endinsar-se en el coneixement d’una eina que permet classificar, relacionar i estructurar els elements químics. I, a més, tenir l’oportunitat de participar en una de les interessants propostes de la Setmana de la Ciència!