EXPOSICIÓ “PORTES DE LA MEMÒRIA. DEPORTACIÓ DELS REPUBLICANS AMPOSTINS ALS CAMPS NAZIS”

EN MOTIU  DEL DIA INTERNACIONAL DE COMMEMORACIÓ EN MEMÒRIA DE LES VÍCTIMES DE L’HOLOCAUST” (27 DE GENER) L’ALUMNAT D’ESO HA POGUT VISITAR L’EXPOSICIÓ A L’INSTITUT DE CAMARLES (Fotos). AQUESTA VISITA HA COMPORTAT CONEIXEMENT I REFLEXIÓ SOBRE UNS FETS QUE NO S’HAN DE REPETIT MAI MÉS. ELS ESTUDIANTS HAN REALITZAT ACTIVITATS EN EL MARC DE LES MATÈRIES DE CATALÀ, CULTURA I VALORS, CIÈNCIES SOCIALS, RELIGIÓ, FILOSOFIA I ANGLÈS.

L’exposició Portes de la memòria. Deportació dels republicans ampostins als camps nazis” és fruit de la recerca transversal de l’alumnat de 1r de Batxillerat de l’INS Ramon Berenguer IV d’Amposta durant els cursos 2018-2019 i 2019-2020. Recull les vivències dels 10 deportats ampostins als camps nazis i de dos exiliades actuals. L’objectiu principal ha estat apropar l’alumnat a les vivències dels republicans d’Amposta, els quals van ser deportats a camps de concentració nazis, a través d’un recorregut de recerca transversal.

Amb aquesta activitat s’ha donat, a part, especial difusió al centre del tema treballat a l’última mobilitat del projecte Erasmus+ “BRIDGE the gap”: els refugiats. El projecte Erasmus+ té repercussió a tota l’ESO i té com a eix central el treball dels valors, tant mitjançant activitats fetes a classe (presentacions, debats…)  com a tot el centre (projectes, exposicions…).

El projecte ha estat possible gràcies als familiars dels deportats i les exiliades; i el suport de l’INS Ramon Berenguer IV, l’Ajuntament d’Amposta, l’Òmnium cultural de les Terres de l’Ebre, els Departaments d’Educació, Justícia i Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Amical de Mauthausen i altres camps i COMEBE.

Les consultes s’han realitzat als arxius: Arxiu Comarcal del Montsià, Arxiu Municipal d’Amposta, Arxiu Nacional de Catalunya, Arxiu històric de Tarragona, Museu d’Història de Catalunya, PARES, Archivo tribunal militar de Barcelona, Ministère de la défense. Service historique de la défense. Division des archives des victimes des conflits contemporains (DAVCC), Arolsen Archives i Office français de protection des réfugiés et apatrides (OFPRA).