Premi Escoles Verdes en reconeixement a una dècada plena d’iniciatives

L’Institut Berenguer d’Entença ha rebut el Premi Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya 2019 en la categoria de reconeixement a una trajectòria de millora continuada en el procés d’ambientació integral del centre i d’implicació de millora del seu entorn.

A continuació podeu llegir el parlament d’agraïment que la nostra directora, Sra Roser Mas, va adreçar als assistents.

“Bona tarda,

Honorable conseller, sra secretària general, Rector magnífic de la universitat de Girona, autoritats, companys i companyes docents

És un honor recollir aquest premi en nom de l’Institut Berenguer d’Entença de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant.

M’han demanat que us adreci unes paraules en nom del meu propi centre i també de l’Escola Bernardí Tolrà de Vila-rodona a qui felicito per al seu guardó. No conec de primera ma la seva experiència però imagino que tots els centres que en algun moment hem rebut el distintiu d’escola verda, hem passat per processos similars.

En el nostre cas abans de rebre el distintiu ja treballavem amb accions destinades a millorar la qualitat ambiental de l’institut i així va néixer un projecte d’innovació anomenat EcoBdE.net. Però fa 10 anys, dues companyes, coneixedores de la tasca que feien els centres adherits a la Xarxa d’Escoles Verdes ens van proposar d’entrar-hi. Són dues persones amb molta iniciativa i molt treballadores que avui també ens acompanyen, la Lolita Domènech i la Joana Escoda, a qui vull agrair haver encapçalat el projecte durant tants anys.

En aquest sentit vull demanar el reconeixement per a tots els docents que dediquen moltes hores als projectes d’aquest tipus, hores que se sumen a les de classe, reunions, coordinacions, tutories, etc. que no són remunerades i que, sovint, impliquen treballar més del que marca l’horari setmanal. El col·lectiu docent, sovint qüestionat o, fins i tot, criticat, esmerça temps i esforç en anar més enllà del que indica estrictament el currículum amb accions destinades a formar ciutadans i ciutadanes responsables.

Un centre que entra a la xarxa d’Escoles Verdes sap que s’ha de comprometre en la sensibilització de tota la comunitat educativa en els valors que ens han de portar cap a un món més sostenible i això demana temps i dedicació.

Des del curs 2008-2009 hem fet molta feina, després de les companyes que he esmentat abans, van agafar el relleu l’Eva Maria Baila i la Jenifer Marin que també són presents avui i a qui també agraeixo l’entusiasme del projecte i la dedicació.

Entre totes han dut a terme moltes accions: l’hort escolar, l’elaboració de sabó amb la venda del qual col.laborem amb la marató de tv3 o el Contacontes ambiental per a tots els nens i nenes de les llars d‘infants i d’educació infantil del municipi i de municipis veïns que ja han vist més de 3000 infants. També organitzem periòdicament activitats de neteja  del pati i fomentem l’esmorzar sense residus.

Activitats com les que fan, sens dubte, tots els centres que formen part de la Xarxa d’Escoles Verdes on cada centre és un gra de sorra que es diposita per formar una platja immensa per on ha de caminar la nostra societat.

Formar part de la Xarxa d’escoles verdes et permet l’intercanvi d’experiències, trobar noves idees i realitzar projectes compartits.

Finalment, deixeu-me que acabi amb dues frases que il.lustren allò que són per nosaltres les Escoles Verdes.

La primera de Ghandi que diu

Hem de ser el canvi que volem veure en aquest món”

I la segona de Kofi Annan que diu que

“L’educació no només enriqueix la cultura… És la primera condició per a la llibertat, la democràcia i el desenvolupament sostenible”.

Moltes gràcies.