“Aprenentatge Servei” als Cicles Formatius

L’equip docent del cicle d’Educació Infantil ens hem reunit en dues ocasions amb l’equip directiu de l’Escola Mestral per ampliar les nostres col·laboracions amb els infants de l’etapa d’infantil de l’escola. Així, per aquest curs escolar, hem programat diverses implementacions a l’Escola Mestral, sense oblidar la resta de centres educatius del nostre municipi, Escola Valdelors i Llar d’Infants Sol i Vent.

Any rere any sempre hem anat fent actuacions i implementacions diverses, però aquest any hem volgut impulsar encara més aquesta proposta educativa d’Aprenentatge Servei i donar més continuïtat a les nostres actuacions des d’un bon inici i al llarg de tot el curs escolar.

L’Aprenentatge Servei (APS) és una activitat que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors. És una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat, on el nostre alumnat treballarà a l’aula uns continguts concrets per posteriorment posar-los en pràctica amb els infants del nostre municipi, donant resposta a les seves necessitats. Ens servirà en dues vessants, ja que l’alumnat podrà complementar les activitats que es realitzen a classe i aprofundir en el coneixement vivencial amb infants reals. L’alumnat de cicles caldrà que faci un esforç de realisme i de creativitat per implementar el que s’ha explicat a classe.

Aquestes implementacions estan relacionades amb els mòduls professionals de:

• MP04 El joc i la seva metodologia (1r TEI)
  • MP05 Expressió i comunicació (2n TEI)
  • MP06 Desenvolupament cognitiu i motor (1r TEI)

Les activitats que s’han programat amb l’Escola Mestral són les següents:

Octubre:

• MP05 Expressió i comunicació:

Activitat: Bagul del buf. Creació d’un Espai d’Aprenentatge.

• MP04 El joc i la seva metodologia:

Activitat: Jocs exteriors per franges d’edat. Multiculturals, psicomotrius, tradicionals i cooperatius.

Aquestes dues activitats ja s’han realitzat i, com sempre, ha estat una experiència molt positiva i enriquidora, tant per l’alumnat de cicles com pels infants de l’escola.

Novembre:

• MP05 Expressió i comunicació:

Activitat: Panera dels sons. Creació d’un Espai d’Aprenentatge.

Gener:

• MP05 Expressió i comunicació:

Activitat: Creació d’un recurs per treballar la lògica matemàtica.
   Recurs que treballa els conceptes logicomatemàtics escollint d’entre les propostes: Safates
d’experimentació;
Racó del joc simbòlic; Catifa sensorial; Blocs lògics.

Febrer/març:

• MP04 El joc i la seva metodologia:

Activitat: Peces soltes i/o minimons. Creació de material per Espai d’aprenentatge.

Març i abril:

• MP04 El joc i la seva metodologia i MP06 Desenvolupament cognitiu i motor:

Activitat: Implementacions de sessions de psicomotricitat.

Maig:

• MP05 Expressió i comunicació:

Activitat: Conte mediambiental: 8 de maig.

• MP04 El joc i la seva metodologia:

Activitat: Dia internacional del joc. Propostes d’estructures de joc a partir d’un centre d’interés.

A les implementacions programades pel mes de maig (el Conte mediambiental i el Dia internacional del Joc) també hi assistiran els infants de l’Escola Valdelors de Vandellòs.

Afegir que l’alumnat de cicles també implementarà diverses activitats, materials i jocs a la Llar d’infants Sol i Vent amb els infants de la primera infància. D’aquesta manera, ajudem el nostre alumnat a tenir una visió més global de les particularitats i necessitats dels infants d’ambdós cicles de l’Educació Infantil.