COMMEMORACIÓ DEL BICENTENARI DE KARL MARX

El dia 5 de novembre hem volgut commemorar el bicentenari del naixement de Karl Marx, un pensador d’enorme influència en múltiples disciplines, des de la Filosofia a l’Economia però també en la Història, la Sociologia o el periodisme.

La seva obra i la seva vida han estat essencials per entendre la formació dels moviments obrers i les accions revolucionàries dels segles XIX i XX.

Dos-cents anys després encara és un bon moment per descobrir el seu magnífic estil com a escriptor i l’agudesa del seu pensament. Contràriament al que ens pugui semblar, trobem una obra de màxima actualitat, que ens pot ajudar a pensar críticament la descomunal acumulació capitalista actual en poques mans, les raons d’un elevat atur estructural, la creixent misèria de milions de persones, el sometiment de la política a l’economia o d’una resignada “alienació” davant la injustícia. La crisi ja no és només econòmica, ara és també política i de legitimitat, és humanitària, és ecològica. Mirem com ho mirem, el sistema no funciona. Sota l’aparent realitat donada, podem trobar ocults, ens diu Marx, els elements per a transformar el nostre present.

L’alumnat de batxillerat ha participat en un acte presentat per l’exdirector de l’Institut Barri Besòs, Carlos Díaz i pel professor d’Història, David Fornons.

S’ha projectat la pel·lícula El joven Karl Marx (2017), del director haitià Raoul Peck, autor d’una filmografia llarga i compromesa. A l’hora d’enfrontar-se a la figura de Marx, Peck ha triat el període que va des dels escrits a la Rheinische Zeitung sobre les lleis que castigaven el robatori de llenya fins a la redacció del Manifest Comunista a començaments de 1848. Un període ben intens a la vida del jove revolucionari on trobem la seva marxa a París, la trobada amb Engels, les disputes amb Proudhon o la seva participació en la Lliga dels Justos que es transformarà en la Lliga dels Comunistes.