Dia Internacional contra el Canvi Climàtic

Ahir tot l’alumnat va participar en un acte a la Sala Carlos Díaz del nostre institut per conmemorar el Dia Internacional contra el Canvi Climàtic que se celebra el 24 d’octubre. Aquesta data està dedicada a la conscienciació profunda sobre aquesta problemàtica per tal d’estendre la lluita contra el canvi climàtic a tot l’any.

Les Nacions Unides defineixen el canvi climàtic com una variació a llarg termini de les temperatures i els patrons climàtics. Aquesta variació pot ser natural o provocada per l’ésser humà. Actualment ens estem movent en aquest segon escenari.

Des del segle XIX, la crema de combustibles fòssils com el carbó, el petroli o el gas ha estat el màxim responsable del canvi climàtic. L’inconvenient és que la crema de combustibles produeix emissions de gasos d’efecte hivernacle (diòxid de carboni o metà) que envolten la Terra, retenint la calor del sol i, en última instància, generant l’augment de les temperatures.

Entre les principals emissores de diòxid de carboni hi ha el sector de transport, la indústria, els edificis, l’agricultura i la ramaderia.

Des del 1990, de fet, les emissions a nivell mundial de diòxid de carboni van augmentar en un 50%. Les dades són clares: des de finals del segle XIX fins a l’actualitat, la temperatura de la Terra és 1,1 ºC més elevada.

Les conseqüències d’aquesta pujada de les temperatures terrestres ja les estem veient: escassetat d’aigua, incendis, desglaç dels pols, augment del nivell de l’aigua, tempestes i inundacions catastròfiques, etc.

El canvi climàtic pot provocar que augmenti la migració a l’interior dels països substancialment per al 2050. En concret, a 216 milions de persones, d’acord amb xifres del Banc Mundial. No en va, les conseqüències esmentades anteriorment tenen efecte sobre les persones. El canvi climàtic té capacitat per afectar la nostra salut, el cultiu d’aliments i, en definitiva, la nostra forma de vida. Una sequera prolongada pot crear el risc d’importants fams, mentre que l’augment del nivell del mar sens dubte obligarà la població a reubicar-se.

En aquest context sembla tenir sentit la celebració d’un Dia Internacional contra el Canvi Climàtic. És indispensable que la societat estigui conscienciada sobre els riscos d’aquesta problemàtica. El canvi climàtic ens afecta a tots, no és una cosa que només concerneix altres països i les conseqüències dels quals veiem per televisió. El canvi climàtic és aquí i ara.