Com hem après sobre la sostenibilitat?

“Els científics poden descriure els problemes que afectaran el medi ambient basant-se en l’evidència disponible. No obstant això, la seva solució no és la responsabilitat dels científics, sinó de la societat íntegrament”

Mario Molina (1943), enginyer químic mexicà i premi Nobel per ser un dels descobridors de les causes del forat de la capa d’ozó.

Coincidint amb el  Dia Mundial del Medi Ambient, el 5 de juny, des de la comissió de sostenibilitat volem donar a conèixer les diferents iniciatives realitzades a l’institut durant aquest curs que ha permès a l’alumnat treballar aspectes relacionats amb la sostenibilitat i el medi ambient.   

 

L’alumnat de l’optativa de sostenibilitat de 1r d’ESO va fer uns pòsters seguint la proposta “QUÈ PODEM FER PER TENIR UN INSTITUT MÉS SOSTENIBLE? REDUIR, REDUIR i REDUIR!”

El passat 20 de desembre, l’alumnat  de 1r d’ESO va visitar l’ECOPARC de Mataró. Es tracta d’un centre de tractament integral de residus i que permet obtenir energia i adob de la fracció orgànica. Els alumnes surten impressionats del volum de residus que es manega.

S’han realitzat els següents tallers pels grups de 1r d’ESO i/o 3r d’ESO (pla de dinamització educativa de l’ajuntament de Sant Cugat):  “Som responsables quan comprem?”, “Desplastifiquem-nos!!”, “Malbaratament alimentari”, “Quan costa la roba que portem?”, “Què hi ha dins dels mòbils?”, “La petjada ecològica dels nostres esmorzars”. 

El crèdit de síntesi de 1r d’ESO “Alimentem el futur” és un projecte que incideix sobre els problemes ambientals i socials que genera el sistema alimentari actual. L’alumnat va fer una visita a la masia de Can Monmany de Sant Cugat per veure una manera sostenible de produir. Va participar en un joc de rol i es va adonar d’aspectes relacionats amb l’eix saludable, ambiental sostenible i socialment just de la producció alimentària. 

Del 15 al 19 de novembre, durant la setmana de la ciència, es va fer l’exposició “Allò que Darwin no va poder veure”, gentilesa del CSIC, relacionada  amb la biodiversitat i l’extinció d’espècies. 

Del 7 al 10 de  febrer,  l’alumnat va  poder visualitzar  i treballar l’exposició “Una mirada polar”, gentilesa del CSIC,  on s’expliquen característiques i particularitats dels pols així com els efectes del canvi climàtic. 

A 1r ESO els i les alumnes han estat treballant la diversitat d’éssers vius del nostre planeta i la problemàtica actual de pèrdua de biodiversitat. 

“Si la biodiversitat entra en crisi, la nostra salut i la vida tal com la coneixem també”

Hem fet diverses activitats per tal de conscienciar sobre la la importància de tenir cura de la natura i el territori (diversitat de papallones del nostre territori, fauna vertebrada propera, vegetació del nostre entorn).

.Recordem que el passat dia 22 de maig es va celebrar el Dia Internacional de la Biodiversitat Biològica.

El Dia Mundial de l’Aigua, 22 de març, es va fer una performance acompanyada d’un mural on s’explicava quines accions podem dur a terme al nostre dia a dia per aconseguir reduir el malbaratament de l’aigua i fer-ne un ús més sostenible. Aquesta activitat es va fer amb la col·laboració d’alumnes de 1r i 3r d’ESO de l’optativa de sostenibilitat i medi ambient.

El Dia de la Terra, 22 d’abril, l’alumnat de la matèria ciències de la Terra i el medi ambient  de 2n de Batxillerat van construir un mural amb les seves reflexions sobre la crisi climàtica i la nostra relació amb el medi ambient.

A l’hort s’ha avançat amb la bassa per atreure la biodiversitat al pati de l’institut i que sigui un element més d’estudi. També s’ha recuperat l’hort ecològic.

S’ha repartit un bocanroll a tots els alumnes de 1r d’ESO,  gentilesa de l’AFA, amb la intenció de reduir els residus. A la vegada, seguim treballant per separar correctament les nostres deixalles utilitzant els contenidors de paper, plàstic i rebuig situats a tots els passadissos de l’institut.

S’ha engegat la campanya “Fem un Arnau lliure de fums” amb la intenció de reduir els cotxes que circulen davant de l’institut i amb l’objectiu de pacificar el carrer. 

A 3r d’ESO, a la matèria de tecnologia, s’utilitzen materials reutilitzables per crear els projectes. Adonar-se’n de les múltiples possibilitats que ofereixen els diferents components incentiva a l’alumnat a comparar les possibilitats de cada configuració i permet estalviar recursos econòmics i reduir residus.

A 4t d’ESO, a l’optativa de tecnologia, es treballa l’habitatge sostenible, fent adonar a l’alumnat que no només és important l’aspecte, la distribució i el disseny d’un habitatge  sinó també l’eficiència energètica a través de l’elecció de materials i l’aprofitament dels recursos naturals.

L’alumnat de 4t d’ESO, a través del servei comunitari, han dut a terme diferents accions a favor de la sostenibilitat:

  • Des del  4t A han recollir joguines de segona mà a l’institut per fer una donació a la parròquia de Sant  Cugat.

  • 4t B ha recollit aparells electrònics obsolets a través de l’ECO-BOX, posant de manifest la problemàtica dels recursos necessaris per poder-los fabricar. Aquests aparells es portaran a la deixalleria. 

  • El passat 26 de maig a l’hora del pati, els grups de 4t D i 4t E van organitzar un mercat d’intercanvi de roba i de llibres.

 L’alumnat de la matèria de CMC de 1r de batxillerat ha fet treballs dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a través dels problemes ambientals associats. Us adjuntem alguns dels seus treballs:

BLANQUEIG CORALL (Emma Fiel i Elena Vicente;  1r A) 

DESFORESTACIÓ (Maria i Clàudia; 1r C)

RAMADERIA INTENSIVA (Anna Vicente; 1r B)

MALBARATAMENT D’ALIMENTS (Teo, Nacho i Bruno; 1r C)

Pòsters: MALBARATAMENT D’ALIMENTS (Txell i Laura; 1r A)

Decàleg bones pràctiques (Txell i Laura)

BROSSA ESPACIAL (Jaume i Raül; 1r B)

Per últim, la comissió de sostenibilitat de l’institut us recorda com d’important és aprofitar els recursos del centre de la manera més sostenible possible. Realitzar petites accions com aprofitar la llum solar a les classes, vetllar per apagar correctament la llum del projector, separar correctament els residus, portar l’esmorzar amb un embolcall que no sigui de paper d’alumini ni de plàstic i consumir l’aigua amb una ampolla reutilitzable ajuden a reduir residus i emissions i a estalviar recursos. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>