Nova mirada al llenguatge matemàtic

Tot partint d’una formació inicial hem vist la necessitat d’incorporar a nivell de centre una sèrie de canvis que suposen una nova aposta en el treball del llenguatge matemàtic. No es tracta d’un projecte fàcil ja que tant el professorat com les famílies estem acostumats a treballar les matemàtiques de la manera com nosaltres ho hem après i fer aquest canvi pot tenir les seves dificultats. Però cal adaptar-nos a la manera d’aprendre de l’alumnat, a la lògica i als aspectes que la neurociència ens està aportant.

A partir d’aquí hi ha uns aspectes claus en aquesta nova metodologia:

• CONTEXTUALITZACIÓ DELS APRENENTATGES: cal partir de situacions reals, de manera que l’alumnat s’adoni de la utilitat dels diferents aprenentatges. Ha de ser, per tant, un aprenentatge significatiu i funcional.

• CAL COMPRENDRE ELS CONCEPTES: per tal de poder-los aplicar en situacions reals. Per aquest motiu són peces clau la vivenciació (activitats realitzades amb el propi cos) i la manipulació (incorporem a l’aula diferent material manipulable que permet treballar, repassar i comprendre diferents conceptes i continguts matemàtics: laboratori de matemàtiques).

• DESENVOLUPEM LES DIMENSIONS MATEMÀTIQUES a través d’activitats cada vegada més competencials: resolució de problemes, raonament, comunicació i representació. Aquest tipus d’activitats també s’incorporen a l’AVALUACIÓ.

• UN COP ENTENEM ELS CONCEPTES i els hem treballat de manera manipulativa, passem a la REPRESENTACIÓ GRÀFICA i la REPRESENTACIÓ SIMBÃ’LICA.

• Hem fet canvis també en la manera de treballar ELS ALGORITMES DE LES OPERACIONS tot aportant a l’alumnat diferents estratègies que potencien el desenvolupament del càlcul mental.

• També HEM SEQÃœENCIAT ELS CONTINGUTS de les diferents etapes i cicles per tal de coordinar de manera coherent tot el treball matemàtic.