Xarrada de la referent d’atenció educativa inclusiva (RAI) a Terres de l’Ebre, Alícia Roglan

Avui 9 d’octubre la referent d’atenció educativa inclusiva (RAI) a les Terres de l’Ebre, Alícia Roglan, ens ha ofert una xarrada crítica i reflexiva sobre la inclusió als centres de primària i secundària.

L’any 2018 el departament d’Ensenyament va crear el grup de referents d’atenció educativa inclusiva (RAI). En total es van nomenar 18 docents que tenen com a principal funció fer difusió del Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu i donar suport a les orientacions i actuacions que es van fixar per desenvolupar-lo.

Els RAI donen a conèixer pràctiques de referència en el territoricol·laboren en la implementació de mesures perquè els centres educatius avancin cap a cultures, polítiques i pràctiques més inclusives. També impulsen la formació dels professionals dels centres per determinar i implementar processos de millora a l’hora de planificar la gradació i la intensitat de les mesures i suports que necessiti cada alumne. Els divuit docents, que comparteixen l’atenció directa a l’aula amb aquesta nova responsabilitat, compten amb experiència en el món de l’atenció a la diversitat i la inclusió, i coneixen el mapa de recursos del seu àmbit territorial.

El Decret de l’atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu estableix que cada centre educatiu ha de disposar d’un projecte educatiu que fomenti i garanteixi una atenció educativa inclusiva i de qualitat. En aquest sentit, el nou equip de divuit docents, d’acord amb el desplegament de les actuacions que regula aquesta normativa, té com a objectiu fonamental promoure l’avenç de la millora de les pràctiques en els centres.

Recordem que el Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar el mes d’octubre de 2017 el Decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest nou Decret ha suposat un avenç respecte l’anterior norma de 1997, atès que es regula l’atenció educativa de tot l’alumnat, no només de l’alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE).

Té com a objecte garantir que tots els centres educatius del Servei d’Educació de Catalunya siguin inclusius mitjançant l’establiment de criteris que orientin l’organització i la gestió dels centres; l’ordenació de mesures i suports per a l’atenció educativa i per a la continuïtat formativa de tots els alumnes, i la diversificació de l’oferta de serveis dels centres d’educació especial per esdevenir també centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos per als centres educatius ordinaris.

La base del Decret és el concepte d’una escola per a tothom, que no exclogui ningú i que garanteixi l’equitat i la igualtat d’oportunitats per a un èxit educatiu en un sistema que s’articula en xarxa, a fi de garantir que tots els centres siguin inclusius per atendre la diversitat de tots els alumnes, amb una atenció educativa de qualitat i amb una oferta de formació al llarg de la vida amb itineraris personalitzats i flexibles.