PRESENTACIÓ DE TRES TREBALLS DE RECERCA A L’AUDITORI SIXTO MIR DE LA RÀPITA

Dimecres dia 9 de setembre a l’auditori Sixto Mir es van presentar tres treballs de recerca d’àmbit local del curs 2019-20. L’acte va reunir molts assistents que van seguir totes les mesures de seguretat i van poder gaudir d’unes presentacions carregades d’història de la població i potenciadores del nostre passat més significatiu.

PAU NAVARRO MONLLAÓ (tutora, Noèlia Borràs): El treball  José Elías Tomàs: una vida de presons recull la vida de José Elias Tomàs, un rapitenc, capturat per ser roig. S’explica el seu pas per les presons que va estar, com ho va viure i, finalment, com i on va morir. A més a més, es parla de com va anar avançant el franquisme i es comparen  totes les eleccions des que Franco mor. Finalment, es compara la història del amb l’actualitat, arribant a unes conclusions significatives.

L’autor Pau Navarro recull informació valuosíssima com ara cartes personals enviades des de la presó de Pilats de Tarragona o el mateix Consell de guerra on se l’acusa d’haver mort un conciutadà de la Ràpita, el comerciant Ginata, i de moltes altres coses com ara haver cremat l’església del poble. Una història dura i extrema que no deixa ningú indiferent.

POL CAMPO ORTÍ (tutor, Alfred Porres): Al treball Reconstrucció dels orígens rapitencs es representa la figura de dos edificis emblemàtics de la Ràpita: la torre de vigilància mora i el monestir de Santa Maria. Es parteix de diverses informacions per diferents llocs de la comarca, ja que la informació es trobava molt dissipada i s’ha unit després per a poder seguir un fil conductor en tot el treball. Es tracta d’un projecte on es refà l’estructura d’aquestes dues edificacions mitjançant un programa informàtic; tenint en compte que les mesures són el més aproximades possible, ja que no hi constava cap plànol en qüestió. Finalment, el treball culmina amb una maqueta feta amb impressió 3D que ens pot ajudar molt a l’hora d’observar els dos edificis.

Es tracta d’un pas cap al passat de la Ràpita a través de la reconstrucció d’aquests edificis. Una reconstrucció feta a partir de tota la documentació trobada i d’una manera minuciosa i rigorosa. A més, obre una incògnita a noves hipòtesis sobre la vertadera arquitectura del monestir del convent de les monges santjoanistes que queda per investigar a partir de fotografies antigues enigmàtiques i farcides d’incògnites sobre la vertadera forma del convent.

LAURA CARLES ROBRES (tutora, Isabel Asensi): Al treball Santa Cecília a l’A.M.R.: celebració, tradició i evolucó l’evolució de la celebració de Santa Cecília a l’Agrupació Musical Rapitenca (AMR), des de l’any 1994 fins al 2019. S’ha pogut veure el gran recorregut al llarg dels anys d’actes com el concert, la cercavila, la missa i l’àpat dels músics, així com la desaparició d’altres actes. També s’ha observat com molts dels actes que s’han mantingut al llarg del temps, han canviat de dia i hora. D’entre les activitats que s’han deixat de fer, destaca el partit de futbol entre les diferents seccions de la banda o la xocolatada per als alumnes de l’escola de l’entitat. Entre les noves, està el piscolabis per a tots els músics després d’acabar la missa. S’analitzen les causes que han portat a aquesta evolució.

Mitjançant una enquesta, es dona a conèixer l’opinió dels músics que integren la banda, respecte als actes de celebració de la festivitat, suggerint la recuperació d’algunes activitats que es feien abans i que s’han anat perdent. A més, es compara la celebració de l’AMR amb la de la resta de bandes de música de la comarca del Montsià.

Amb aquest treball es pretén posar en valor i contextualitzar tots els actes que l’AMR ha realitzat al voltant de la festivitat de Santa Cecília en els darrers 25 anys. Al mateix temps, s’analitza quins dels actes que es van perdre s’adequarien a les necessitats i gustos actuals. Recuperant-los, s’afermarà una festivitat que a poc a poc ha anat perdent l’esplendor d’èpoques anteriors.