ORÍGENS: ELS OFICIS DELS IAIOS

Tot i que la pandèmia ha congelat moltes activitats que aplegaven bon nombre de gent com ara Orígens, des de l’institut hem volgut continuar treballant per conèixer el passat més recent de la nostra població.

La festa d’Orígens se celebra a mitjans d’octubre a la Ràpita. Es tracta d’un esdeveniment que dura 3 dies (divendres, dissabte i diumenge) i es rememoren els inicis de la població de la Ràpita a través d’una sèrie d’activitats i actes. A més, la població es vesteix de manera tradicional per tal d’ambientar amb més versemblança el principi del segle XX a la Ràpita.

El departament de Socials ha decidit fer una activitat per veure com s’elaborava tradicionalment el sabó amb l’ajuda dels companys del departament de Ciències. La setmana que ve simularan un safareig on rentar roba i l’activitat estaria inclosa en el tema de l’estudi de les fàbriques de sabó del segle XIX. D’altra banda, el departament de Llengua catalana i literatura també realitzarà més activitats amb els alumnes relacionades amb aquest esdeveniment.

Els alumnes de 4t d’ESO D, a la matèria de Llengua catalana i literatura, s’han animat a recuperar històries personals de les iaies i iaios i li han donat la forma de reportatge. Han recuperat alguns dels oficis més tradicionals a la Ràpita com el de pescador de vela, camàlic, pagès o arrossaire… La setmana que ve esperem la visita de Jokin Moya, escriptor que viu a la Ràpita i que ha publicat el llibre Els 100 oficis desapareguts de les Terres de l’Ebre.

Us adjuntem els enllaços d’alguns dels reportatges realitzats per l’alumnat de 4t d’ESO D

El meu avi mecànic (Gerard Narbon)

El meu iaio fuster (Hèctor Cid i Ian Sabaté)

El meu iaio guixaire (Saül Subirats)