ÀNGEL PASQUAL PEÑA, HISTORIADOR I ACTUAL TÈCNIC DEL MUSEU DE LA MAR DE L’EBRE, ENS ENSENYA COM FER UN TREBALL DE RECERCA

Dilluns 15 d’octubre ens va visitar l’ex-alumne Àngel Pasqual Peña, historiador i actual tècnic del Museu de la Mar de l’Ebre. Pasqual va fer una xarrada als alumnes de 2n de batxillerat per tal de poder-los ajudar i guiar en la confecció dels treballs de recerca. Un guiatge que els alumnes han agraït i valorat intensament per la qualitat i la utilitat de les explicacions de l’historiador que ja té publicats uns quants articles històrics en revistes digitals prestigioses del web. Peña ens comparteix aquest power i ens proposa aquest esquema:

Esquema de Treball científic

1. Resum (màxim 200 paraules)
    0.1. Paraules clau (màxim 8 paraules)
    0.2. Abstract (maximum 200 words)
    0.3. Key-words (maximum 8 words)
    1. Introducció
    1.1. Presentació: perquè he triat el tema
    1.2. Situació personal: què sabia sobre aquest tema abans, m’ha influït alguna assignatura, què en sé ara i com m’hi implico personalment
    2. Metodologia
    2.1. Mètode: què he fet, quins passos he donat, quin mètode he seguit
    2.2. Fonts: quines he utilitzat, de quin tipus, com les he emprat
    2.3. Tècniques historiogràfiques: qualitatives-quantitatives / perquè?
    2.4. Disciplines auxiliars: filosofia, sociologia, lingüística, semiòtica, economia, arqueologia, demografia, paleografia, diplomàtica, toponímia, antroponímia, geografia, psicologia, teologia, antropologia, literatura, història del art…3. Marc teòric
    3.1. Estat de la qüestió: què diuen els diferents autors/es sobre el tema, idees / conceptes principals, crítica raonada
    3.2. Quines són les preguntes / hipòtesis que m’he posat / quins són els conceptes que penso tractar (els conceptes serien les paraules-clau del tema a estudi)
    3.3. Perspectiva científica: en quines corrent em situo / perquè les he triat? / quines aportacions científiques d’aquestes corrents em són útils per a desenvolupar el tema4. Descripció del tema: espai-geografia i temps-periodització / quina tipologia de fets analitzaré / presentació del tema / estructura: parts del treball i què tractarà cadascuna5. Discussió: què m’amplia o em contrasta la biblio / webgrafia