LA PLAÇA DEL DIAMANT (TEATRE I RUTA LITERÀRIA)

Núria Fibla (2n batxillerat B)

El passat dimecres 23 de febrer l’alumnat de 2n de batxillerat va fer una sortida a Barcelona amb l’objectiu de veure l’obra de teatre del llibre de Mercè Rodoreda La plaça del Diamant a càrrec de la companyia Eòlia i fer la ruta literària de Mercè Rodoreda.

L’obra clàssica de Mercè Rodoreda, va ser representada de la mà del director i dramaturg Paco Mir i la Companyia Eòlia al Teatre Victòria.

Amb el rerefons de l’arribada de la República i de la guerra civil, aquesta novel·la, que inicialment es titulava Colometa, se centra en el personatge de la Natàlia, la Colometa, una dona jove que en representa moltes d’altres a qui va tocar viure un període de la història especialment cruel. La Natàlia accepta sense rondinar tot allò que la vida, i el seu marit Quimet, li imposen. Arriba a acceptar que li canviï el nom pel de Colometa. Com moltes dones de l’època, veurà anar-se’n i morir a la guerra el seu estimat, passarà gana i tindrà dificultats per tirar endavant els fills.

Enfonsada en un matrimoni que no li proporciona felicitat i unida a un home egoista, la Natàlia renuncia a la seva pròpia identitat cedint tot el protagonisme al seu marit, acceptant els convencionalismes d’una època que deixava la dona en un segon pla. Al llarg del text, el lector va descobrint la resignació d’aquesta dona davant la realitat que li ha tocat viure.

La novel·la és també una crònica ideal de la Barcelona de postguerra i de com va marcar aquest període històric la vida dels barcelonins.

L’obra va ser realment sorprenent, crec que va agradar molt a tots els alumnes i ens va fer reflexionar bastant sobre aquest període històric i com el context històric va afectar a  Barcelona i sobretot a una dona. La sortida no va englobar només el teatre sinó que després vam tenir el plaer d’endinsar-nos encara més al mon de Mercè Rodoreda, escriptora catalana de gran prestigi.

A la tarda vam poder fer la ruta literària  Mercè Rodoreda al barri de Gràcia, espai on l’escriptora va situar els personatges de la novel·la La plaça del Diamant. Gràcia és un barri modern de Barcelona però ple de records històrics del que va ser una vila propera a Barcelona. La visita començà justament a la plaça del Diamant a prop de l’escultura del crit de Xavier Medina Campeny (1984) que representa el final de la novel·la. Un dels “crits literaris” més famosos i comentats: el crit d’una dona de guerra i postguerra marcada per una vida plena de sofriments i limitacions que finalment podrà alliberar-se a través d’aquest acte carregat de simbologia.

Ben a prop de la plaça del Diamant es troba un dels pocs refugis antiaeris que actualment es poden visitar a Barcelona. Del 1936 al 1939 Barcelona va patir bombardejos 2 o 3 cops per setmana i els resultats van ser més de 1.500 morts.

Al carrer Montseny vam fer parada just al davant de la casa de la Colometa i el Quimet i evidentment vam poder veure el vol d’uns quants coloms esvalotats, que semblava que volien evocar la trista història d’una dona a la qual li manllevaren la personalitat i el seu espai personal i vital. Tot seguit, ens vam dirigir al carrer Gran de Gràcia i just vam continuar la lectura dels textos de la novel·la relacionats amb aquest espai. Recordem que El Monumental era el restaurant-bar que la Colometa i el Quimet freqüentaven els dies de festa. La ruta es va acabar als Jardinets de Gràcia, un parc de dimensions reduïdes i on la nostra protagonista solia anar a descansar sobretot en els  mesos d’embaràs.