EL NADAL ARRIBA A L’INS ELS ALFACS!

Adriana Ferreres

L’alumnat de l’institut que ha estat implicat en el projecte de Nadal ha estat l’alumnat de l’agrupament flexible 3 de castellà 2n d’ESO CDE , alumnat de l’Aula Oberta de 3r d’ESO, i alumnat de l’aula SIEI.

El projecte interdisciplinar d’aprenentatges autèntics  és una proposta de treball diferenciada que acull una metodologia per projectes i permet aprendre de manera activa a partir d’experiències gratificants, enriquidores i úniques.

Dintre d’aquest projecte, tenim  organitzada una proposta de treball de creació artística. És conegut que la capacitat d’aprenentatge es desenvolupa millor si tenim ambients agradables i propers. Per això, l’objectiu del treball és ambientar alguns dels espais comuns que tenim al centre segons l’activitat cultural que es vulgui fomentar o el moment de l’any que es vol destacar.

Durant el curs i puntualment, es duen a terme petits projectes artístics cada cop amb diferents grups d’alumnes. Aquest alumnat ha de treballar cooperativament,  en equip,  a partir d’activitats fàcilment adaptables a les diferents habilitats i interessos.

Aquestes activitats també tenen l’atractiu del “fora de l’aula”  evitant els aprenentatges convencionals sovint deslligats de sentit per alguns alumnes amb greus necessitats educatives especials en un context real.

Amb  la realització d’aquestes activitats, l’alumnat  disposa d’un temps d’aprenentatge que li permet desenvolupar sobretot  aquelles competències més transversals que incideixen més directament en el seu creixement personal i reconeixement social.

• Competència artística i cultural.
  • Competència social i ciutadana.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal.
  • Competència de coneixement i interacció amb el món físic.
  • Competència d’aprendre a aprendre.

Amb el treball d’aquestes competències es desenvolupen en l’alumne:

• Habilitats personals (seguretat afectiva i emocional, autoestima, hàbits bàsics d’autonomia, gestió de reptes, actituds de respecte i curiositat, iniciativa, creativitat, gust per la feina ben feta, millora de la comunicació i expressió…)
  • Habilitats socials (pautes de relació i de treball en grup, consciència de sí mateix i dels propis actes en relació al grup,…)
  • Conviure en la diversitat

Pretenem plantejar-los noves situacions d’aprenentatge per  facilitar-los  aprendre i desaprendre, en el sentit de poder-se separar d’un funcionament aprés i habitual i que els permeti descobrir, adquirir i inventar noves coses per ells.