DESTIL·LACIÓ AL LABORATORI (URV QUÍMICA)

Podeu entrar a les fotos en aquest enllaç.

Avui 15 de desembre, els alumnes de 2n de Batxillerat de l’Institut IES els Alfacs que cursen l’assignatura de química, han realitzat un taller de destil·lació a la Universitat Rovira i Virgili (URV) a Tarragona.

Primerament, els alumnes s’han dirigit als laboratoris de docència de la universitat on els tècnics de laboratori els han ensenyat la instal·lació i els han proporcionat el material necessari de seguretat (ulleres, guants i bata de laboratori) per dur a terme l’activitat.

El taller ha consistit, seguint un guió prèviament imprès, en el muntatge d’un destil·lador, que posteriorment han fet servir per destil·lar etanol (alcohol) i aigua. S’han dividit en sis grups de tres persones cada un per realitzar l’activitat, i a cada un d’aquest els ha correspost un percentatge d’etanol diferent.

Un cop tenien la mescla d’etanol i aigua agafaven diferents mostres segons el procés en el que es trobaven, la primera s’ha pres directament de la barreja, la segona de la destil·lació i la tercera directament de la mescla restant del matràs. Seguidament, s’ha calculat el percentatge d’alcohol, la densitat i la temperatura de cada mostra amb un densímetre, i han registrat els resultats. L’última part d’aquest taller ha consistit en agafar les mostres i extreure les mateixes variables anteriors, de manera més precisa, amb un cromatògraf per comparar aquests resultats amb els anteriors. La majoria dels resultats es corresponien.

A l’acabar el taller, els tècnics químics els han mostrat un destil·lador, més gran que el que es fa servir al taller de l’institut, que funcionava per la tècnica de cracking, és a dir, la mescla es destil·lava a diferents temperatures en diferents nivells. D’aquesta manera s’ha obtingut més precisió en els resultats.

Ha sigut una activitat molt dinàmica i didàctica que ens ha ajudat a orientar-los per als estudis universitaris futurs. S’agraeix al centre INS Alfacs per aquesta oportunitat d’aprenentatge enfocada a la pràctica de l’assignatura de química.