APRENDRE A COMENTAR POESIA AMB EL POETA ALBERT GAVALDÀ

Aquest mes de novembre, el poeta Albert Gavaldà Irujo (Barcelona, 1964)  va tornar a fer una xarrada molt il·lustrativa a l’alumnat de 2n de batxillerat que han triat la matèria d’Anàlisi de Textos de la literatura catalana. Gavaldà s’inicià en la poesia de forma molt primerenca i és un poeta d’aparició tardana. El 1985 va iniciar els estudis de Filologia Catalana, que deixà incomplets. El 1997, una plaquette de Poemes d’Abissínia obtingué el Premi de Poesia Sant Gregori i es publicà a Senhal (Llibreria 22 i Ajuntament de Girona). Aquell mateix any participà al II Festival de Poesia de Girona amb un poema recollit a Singulars d’un plural. L’any 2009 dugué a terme l’autoedició de Poemes d’Abissínia, publicat el 2019 per Pagès Editors. Si l’oblit no em falla obté el XXV Premi de Poesia “Miquel Martí i Pol” de 2020, es tracta d’un recull de poemes que parteix de l’experiència de l’alzhèimer de la mare i culmina amb una secció més extensa farcida d’aspectes històrics i culturals. en l’actualitat està treballant en un poemari de temàtica cívico-política.

Entre altres qüestions, Gavaldà va afirmar que “la poesia (i l’art i el pensament en general) és un organisme viu. De fet és un art que parla a cada moment d’una manera nova, es relaciona amb noves experiències col·lectives o personals que no existien al moment d’escriure el poema. Un exemple que entendreu fàcilment: tots tenim aquella cançó que ens emociona i fàcilment ens adonem que la percebem de forma diferent segons el nostre estat d’ànim, per exemple. Però també pot passar que ens acompanyi durant tota la vida i que un dia, després de molt de temps, ens preguntem com pot ser que ens agradés del primer moment si és ara que la vivim en la màxima plenitud gràcies a la nostra experiència actual. Un poema parla a cadascú de manera diferent. En darrer terme, el lector crea el significat del poema també”.

Es tracta d’unes reflexions més complexes i extenses que seran molt útils per poder comentar els llibres de poesia que s’han de llegir aquest curs 2022-23 i dels quals s’examinaran a les PAU. Ens referim a Visions & Cants de Joan Maragall i a Bruixa de dol de Maria-Mercè Marçal.

L’alumnat agraeix aquestes xarrades i repetirem l’experiència tant bon punt ens endinsem en la narrativa (Laura a la ciutat dels sants de Miquel Llor i Feliçment, jo soc una dona de Maria Aurèlia Capmany). El proper convidat serà l’escriptor flixanco Albert Guiu.

L’altre gènere que tractem en aquesta matèria és el teatre i l’alumnat s’ha d’enfrontar amb L’alegria que passa de Santiago Rusiñol i Antígona de Salvador Espriu.