LES VACUNES SÓN NECESSÀRIES?

Durant el primer trimestre, l’alumnat de 3r ha treballat els temes de Salut, Malalties i Resposta Immunitària a la matèria de Biologia.

Primer, han fet una recerca per aprofundir en la utilitat de les vacunes com a eines de prevenció de malalties infeccioses: quina va ser la primera vacuna, com funcionen i com s’obtenen, què és la immunitat de grup, …

Després, han analitzat la fiabilitat de les fonts d’informació, han elaborat arguments a favor i en contra de la vacunació i s’han posicionat fent un petit debat.

Els objectius d’aquesta segona tasca eren:

• Distingir arguments amb base científica d’aquells que no la tenen
  • Adonar-se’n que per prendre decisions cal estar ben informats

Salut i benestar

Indústria, innovació i infraestructures

Els ODS treballats amb aquest projecte són: ODS 3 (Salut i benestar), i ODS 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura).

El resultat final ha estat l’elaboració d’un text argumentatiu, a la matèria de Català, per respondre la pregunta del dilema inicial: LES VACUNES SÓN NECESSÀRIES?

Finalment, l’alumnat s’ha auto-avaluat per reflexionar sobre el que han après….

Aquests són els arguments recollits en el text elaborat per l’alumnat de 3r C:

TEXT ARGUMENTATIU 3rC. LES VACUNES SÓN NECESSÀRIES?

Les vacunes serveixen per a prevenir malalties, són productes biològics que proporcionen immunitat davant d’una malaltia infecciosa determinada, però molta gent no està d’acord en l’ús abusiu d’aquestes, ja que per diferents motius pensen que és una farsa.

Nosaltres pensem que vacunar-se és una opció personal i cadascú pot opinar de forma diferent, cosa que cal respectar.

Tot i això, està comprovat que moltes vacunes tenen una gran taxa d’efectivitat, molt propera al 100%. És veritat que poden provocar efectes secundaris, però són bastant lleus, excepte en algun cas aïllat. A més, el risc per a la salut si et vacunes és inferior al risc de la pròpia malaltia perquè, en cas que la contraguis, el teu cos ja sap com respondre gràcies als anticossos que ha creat el teu organisme en contacte amb els components de la vacuna.

Es recomana vacunar-se per evitar riscos de contagi de qualsevol malaltia perquè les vacunes d’avui en dia segueixen un procés de prova abans de comercialitzar-se, per això són molt fiables i efectives i els efectes secundaris no són greus en general.

Tot i això, també hi ha aspectes d’aquest tema no tant positives. Les multinacionals farmacèutiques venen els seus estudis i les seves vacunes, però en realitat el que busquen és el seu benefici econòmic. L’increment de les dosis i recordatoris és un pou sense fons, genera molts diners; per tant, genera un poder econòmic que les empreses no estan disposades a perdre. La manera per a discriminar quan passa això és informar-nos bé de com i quan ens cal vacunar i pensar de forma crítica en el bé social i no només en l’individual.

Per concloure, les vacunes tenen uns aspectes bons i unes altres de no tant bons; ara bé, es pot dir que encara que poden tenir algun defecte no es pot negar la seva efectivitat i que és una de les millors maneres per prevenir malalties infeccioses i millorar el nostre benestar.