Projecte de recerca de 4t

A finals de 4t d’ESO s’ha de fer un projecte de recerca en equip que culmini l’etapa educativa. Cal que serveixi per posar en joc d’una manera pràctica tots els aprenentatges fets i les competències adquirides fins aleshores i completar-los.

El projecte està constituït per un conjunt d’activitats de descoberta i recerca entorn d’un tema proposat.  A partir d’algunes preguntes inicials,  l’alumnat ha de plantejar una hipòtesi o objectiu, planificar el mètode de resolució, integrar informació procedent de diverses fonts i, finalment, arribar a unes conclusions argumentades per mitjà d’un informe escrit i una breu exposició oral. Al llarg del projecte, l’alumne o alumna ha de de mostrar capacitat d’autonomia i iniciativa en l’organització del seu treball individual, i també de responsabilitat, cooperació i col·laboració en el desenvolupament de projectes en comú.

El projecte de recerca pretén contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l’ESO i, especialment, aquestes:

-la competència d’aprendre a aprendre, ja que suposa la posada en acció de les pròpies capacitats i potencialitats, tot manejant  recursos i tècniques del treball intel·lectual i demostrant capacitat per cooperar. I mirar d’obtenir aquelles altres encara no adquirides.

-la competència d’autonomia i iniciativa personal, perquè implica  la responsabilitat, la perseverança, la creativitat, la capacitat de prendre decisions i de transformar les idees en accions.

-les competències comunicativa lingüística i audiovisual, amb la presentació escrita del treball i l’exposició oral.

-la competència en el tractament de la informació i la competència digital, amb la cerca i gestió d’informacions en diversos formats.

-la competència social i ciutadana: participació, responsabilitat, presa de decisions i capacitat de treball en equip.

 

Algunes idees per a l’elaboració del projecte de recerca

  1. Un treball de recerca no és un recull d’informació ja existent. És la resposta a una pregunta, la solució d’un problema, una proposta alternativa…
  2. Sovint ha d’incloure observació directa, treball de camp, elaboració de plànols o maquetes…
  3. Cal fer-se un esquema de l’activitat i el mètode que es pretén seguir, i anar-lo adaptant a mesura que avança la recerca.
  4. Cal documentar-se prèviament sobre l’estat de la qüestió, les definicions teòriques, la situació que volem estudiar.
  5. La informació s’ha d’obtenir en fonts fiables, llegir-la i processar-la. Se’n pot seleccionar una part per als apartats introductoris.
  6. En el treball definitiu s’ha de distingir bé quina és la informació que s’ha recollit -i que se cita correctament- de la que s’ha obtingut gràcies a la pròpia recerca o observació.
  7. Cal explicar les conclusions del treball, les respostes a les preguntes inicials. I també les solucions que s’han donat als problemes que hagin anat sorgint i el detall dels aprenentatges fets…
  8. El treball escrit ha de fer-se en un llenguatge senzill i correcte, i amb una bona presentació.
  9. El material audiovisual que s’exposi en la presentació oral no ha de contenir els mateixos textos que es diuen, sinó esquemes, imatges, material complementari que faci entenedora l’explicació.
  10. Convé ser previsor en la distribució del temps, per tal que la feina estigui acabada en el moment oportú.

Vegeu el Dossier

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>