L’acció tutorial a l’ESO es concreta en aquests aspectes:
L’acollida de l’alumnat
Rebuda per part de l’equip directiu, en el cas de l’alumnat de primer d’ESO.
L’atenció individual
Cada tutor o tutora disposa d’una hora setmanal per fer un seguiment individualitzat del seu alumnat, que contempla, entre d’altres, les converses amb l’alumne/a i les entrevistes amb pares i mares o representants legals.
Reunions dels equips docents
Els tutors i tutores, juntament amb les coordinadores d’ESO i/o la coordinadora pedagògica, convoquen reunions de l’equip docent sempre que ho creuen convenient.
Reunió col·lectiva amb els pares i mares o els responsables legals
Cada tutor o tutora realitza, un cop començat el curs, una reunió amb els responsables legals dels seu alumnat, per tal d’informar-los sobre els detalls del curs que s’inicia. Aquestes trobades solen ser cap a primers d’octubre.
Sessions de tutoria amb el grup d’alumnes
Cada tutor o tutora té una hora setmanal de tutoria amb els seu grup d’alumnes per atendre les necessitats d’organització o de relació del grup, i també per informar o orientar en tot allò que calgui i treballar els continguts transversals programats per a la tutoria.
Continguts del treball de tutoria a l’aula
A partir dels blocs temàtics generals esmentats al Pla d’Acció Tutorial, les activitats de tutoria a l’aula contemplen els objectius i continguts relacionats amb l’autoconeixement personal i del món que ens envolta, per desenvolupar el criteri i l’autonomia personals i la capacitat de treballar en equip, de cara a promoure en el noi o noia els valors de la tolerància, la solidaritat, l’interès per superar-se, la participació, la cura de l’entorn, l’esperit crític i la reflexió.