Memòria d’estibadors

El dia 17 de febrer hem rebut la visita a l’institut de Paco Aroca, estibador jubilat del port de Barcelona i un dels fundadors del sindicat d’estibadors OEPB, també conegut com la coordinadora. També ens van acompanyar altres estibadors i estibadores com Silvia Puig, Juan Carlos Morón i Carlos Arena. Van fer una xerrada als alumnes de 4t d’ESO emmarcada dins la matèria de Ciències Socials.

El Paco ens va explicar la seva experiència d’anys al port: Les dures condicions de treball i les lluites sindicals que, mica en mica, van anar donant drets a un col·lectiu que es trobava en condicions molt precàries. Als anys 70, els estibadors de Barcelona, van ser un exemple per a tota la classe treballadora per la seva cohesió i l’èxit de les seves lluites. Entre les anècdotes que va explicar, podríem destacar com van negar-se a treballar amb vaixells que portaven armes cap a la Chile de Pinochet o amb els vaixells de la Sudàfrica de l’Apartheid. També va fer una interessant explicació sobre com s’ha transformat el seu ofici i el comerç mundial de mercaderies.
La Silvia, per altra banda, ens ha parlat de l’ofici d’estibador a dia d’avui. Ha animat als alumnes a formar-se si tenen ganes de ser estibador o estibadora. També ha posat especial èmfasi en esperonar a les noies a treballar a l’estiba.

Ha estat un plaer rebre aquesta visita i esperem tornar a col·laborar amb aquest col·lectiu tant vinculat al barri de la Barceloneta.