Un món més sostenible és possible : I setmana de projectes

Els ODS són els objectius de desenvolupament sostenible, 169 fites per avançar cap a un desenvolupament sostenible. Els governs, a través de Nacions Unides, s’han compromès a assolir-los l’any 2030 i, per tant, caracteritzaran les polítiques dels propers 15 anys.

Des del nostre projecte educatiu, volem col·laborar amb l’Agenda 2030  i promoure una educació vinculada a la cerca d’un món millor. És per això que la setmana passada vam dur a terme la primera setmana dels projectes del curs 2022-2023, basada aquest any en la sostenibilitat i relacionada amb els següents objectius:

• ODS 6: garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l’aigua i el sanejament per a totes les persones.
  • ODS 7: garantir l’accés a una energia assequible, segura, sostenible i moderna per a totes les persones.
  • ODS 13:  adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

Els grups de 1r, 2n i 3r ESO han elaborat els diferents  projectes sobre aspectes  que promouen la sostenibilitat a fi de conscienciar-nos i poder integrar en el dia a dia, tant a nivell individual com en el nostre entorn, hàbits més sostenibles. Han abordat el tema treballant de forma cooperativa i integrant els continguts i competències de manera transversal, des de tots els àmbits: científic-tecnològic, humanístic, lingüístic i artístic:

• Arriba la sequera, frenem-la! ha estat el projecte per a l’alumnat de 1r ESO.

Aquest projecte s’inicia a partir de la problemàtica de l’aigua: sequera, pantans buits, l’excessiu consum, el malbaratament i les restriccions d’aquest recurs. L’objectiu és adonar-nos de què provoca  la sequera i la necessitat de fer un ús responsable de l’aigua.

Han investigat sobre el tema aprenent sobre el cicle de l’aigua, interpretant una factura, calculant la petjada hídrica…. , plasmant tota aquesta informació en un Draw my life  que es presentarà a l’alumnat de 6è de primària de les escoles de Cambrils.

• La petjada ecològica ha estat el projecte per a l’alumnat de 2n ESO.

En aquest projecte han treballat la conscienciació del que contaminem, a nivell individual i col·lectiu, tot calculant la petjada ecològica.

L’alumnat ha elaborat un tríptic informatiu que inclou conceptes bàsics, la seva petjada ecològica (a partir de dades de consums energètics)  i propostes de solució. S’ha valorat la creativitat i com han presentat la informació per conscienciar  la societat.

• Les energies verdes ha estat el projecte per a l’alumnat de 3r ESO.

Ens hem proposat que l’alumnat prengui consciència de la dependència mundial del consum d’electricitat. Per això, els hem mostrat diferents maneres sostenibles per a produir corrent elèctric de manera sostenible i els hem animat a construir una maqueta que simula la producció d’electricitat a partir d’una energia verda. Finalment han compartit amb tot el grup la tasca realitzada amb l’exposició dels seus projectes amb un padlet que recollia tota la tasca feta al llarg de la setmana amb imatges i vídeos de tot el procés.

A 4t d’ESO hem començat a treballar la part teòrica del nostre Projecte de Recerca. En uns dies, presentarem l’esborrany d’aquesta primera part.

Ens ha agradat treballar de forma cooperativa i hem incorporat molts coneixements que ignoràvem abans de començar la setmana. Ja tenim ganes que arribi la segona setmana dels projectes, prevista per al mes d’abril.