Care Santos a l’Institut Ramon Berenguer IV

Col·loqui amb la guanyadora del Premi Edebé de Literatura Juvenil 2015

“Per escriure cal anar amb les orelles ben obertes”

L’escriptora Care Santos ha tornat al Ramon Berenguer IV -ja havia visitat l’institut el maig de 2013- per parlar de la seves darreres novel·les amb els estudiants de 2n i 3r d’ESO.

En el marc de l’activitat Autors a les aules de la Institució de les lletres catalanes i finançada pel Departament de cultura de la Generalitat de Catalunya, la novel·lista ha parlat a l’alumnat de 2n d’ESO de les obres que han llegit aquest trimestre Els ulls del llop, Demana’m la lluna i especialment del Premi Edebé de Literatura Juvenil 2015, l’exitosa Mentida, dins l’assignatura de català.

Care SantosSantos ha iniciat l’acte explicant als estudiants d’on va sorgir la necessitat d’escriure Els ulls del llop i també Mentida, dues de les novel·les que havien triat. Després d’aquest breu preàmbul, els lectors de 2n d’ESO li han preguntat tant qüestions concretes sobre aquestes obres com també sobre l’experiència d’escriure en general.  Ens ha revelat, per exemple, que escriu des dels vuit anys perquè a casa seva hi havia molts llibres i sempre havia vist escriure i llegir als seus pares. Que escriure, malgrat que té pros i contres, la fa molt feliç i que per fer-ho va sempre amb les orelles i els ulls ben oberts i que porta a la seva bossa un quadern per anotar el que sigui. També ha parlat de la premsa i de l’actualitat, del que passa al nostre voltant com una font inesgotable d’inspiració per a les seves històries, ja que molts dels començaments de les seves novel·les sorgeixen precisament del que hi llegeix. Ha matisat que no pretén ensenyar res ni alliçonar ningú, el que vol amb les seves narracions és arribar als lectors a través de les emocions i que quan tanquem el llibre dediquem uns minuts a pensar en el que hem llegit.

En una segona sessió ha dialogat amb l’alumnat de 3r que havia llegit i treballat la novel·la Mentira en la matèria de llengua castellana. Als de 3r els ha explicat com va documentar-se per escriure aquesta novel·la: el centre de reclusió de menors que va visitar, els delinqüents menors que va conèixer, els casos que havia llegit a la premsa… De fet, la teoria ja la coneixia prou bé, perquè ella va estudiar Dret. Mentida va ser escrita originalment en català i traduïda posteriorment al castellà per l’autora, cosa que fa sempre indiferentment de la llengua en què estigui escrita, Santos és l’autora i la seva pròpia traductora. Tal com ha manifestat: “Visc en un embolic idiomàtic, les dues llengües són meves”.

“No sé què és no tenir idees: sempre estic escrivint alguna cosa i pensant-ne tres o quatre” –ha dit.

Les novel·les de Care Santos ja havien despertat molt interès entre els nostres alumnes aquests darrers mesos. Avui amb la seva amabilitat, les seves interessants reflexions sobre literatura, l’amor a l’ofici i també gràcies a les anècdotes divertides que ha compartit amb nosaltres ha obtingut l’admiració d’estudiants i professorat captivats per un tarannà tan proper i que han expressat amb aplaudiments entusiastes les ganes de continuar llegint-la.

El moment esperat de la signatura

Feedback: http://www.revistacambrils.cat/index.php?c_noticia=20828