Els projectes teatrals a l’institut venen de lluny. El curs 1997-98, a l’assignatura de grec, l’alumnat de l’itinerari humanístic varen realitzar una obra de l’escriptor grec Aristòfanes titulada Lisístrata amb la Núria Rodríguez al capdavant i el curs següent, 1998-1999, en un crèdit variable a tercer d’ESO, el Lluís Forcada va posar a l’escena La comèdia de l’Olla.
Però aquests espectacles només es van representar de portes endins. El curs 2000-2001 va ser la primera vegada que es va plantejar de fer una obra de teatre oberta al públic del Lluçanès amb la finalitat de finançar el viatge de fi de curs. En aquella època, per tal de recaptar diners pel viatge de 4t d’ESO es realitzaven diverses activitats, entre elles una discomòbil però aquesta activitat no agradava massa al professorat ni a l’Associació de pares i mares perquè no veien ètic que l’institut fomentés aquest tipus de lleure i tot el que comporta. Per tal que els ingressos del viatge no es veiessin afectats, la Marta Vilardell va proposar realitzar uns pastorets per Nadal, que per primer cop van ser dirigits pel Ramon Vilardell i es van organitzar en horari extraescolar. A partir del curs 2001-2002 es van incorporar en l’horari escolar, a les franges de crèdits variables o d’optatives, sota la direcció de la Pilar Valiente, psicopedagoga de l’institut. El primer any va repetir els Pastorets i després va proposar diverses obres com les Dones sàvies (2002-2003), Conte de Nadal (2003-2004), Amor a totes les edats (2005-2006), Tourmix (2006-2007), Ens ha caigut la sogra(2007-2008), Políticament incorrecte (2008-2009). L’any 2004-2005 el Lluís Forcada va assumir, de forma temporal, la responsabilitat fent de director de Catalans a la Romana, seguidament la Pilar Valiente va reprendre el projecte fins l’any 2008-2009. El 2009-2010 va començar la dinastia del Lluís Forcada essent el director de les obres i musicals durant tota la dècada: El retaule del Flautista (2009-2010), Grease (2010-2011), Nit de Sant Joan(2011-2012), Mamma mia (2012-2013), Rosa i legal (2013-2014). El curs 2014-2015 es va afegir a la direcció la Judit Boix amb Sister Act, som germanes, després Fama (2015-2016), Tots som rock (2016-2017), Hairspray (2017-2018), altre cop Grease (2018-2019) i Sister Act, torna germana (2019-2020).
En l’actualitat, l’objectiu d’aquest activitat, no és fonamentalment poder finançar el viatge de fi d’etapa sinó que va més enllà i pren sobretot un caire més educatiu. Acull tot l’alumnat de 4t d’ESO ja que ocupa part de la franja de cultura i valors ètics així com altres col·laboracions de les matèries de visual i plàstica, economia i llengua catalana, educació física i tutoria, esdevenint un projecte interdisciplinari.
El fet que els/les alumnes hagin de llegir per aproximar-se a l’obra, entendre-la, interpretar-la, que s’hagin de posar en el paper d’un personatge, que hagin de parlar en públic projectant la veu cantant i ballant, dissenyar una campanya de comunicació, registrar i controlar les despeses i donacions que obtenen i aconseguir implicar a tot un curs de més de 40 adolescents per tal que treballin en equip en un projecte de gran envergadura esdevé un gran repte que està en consonància amb el paradigma actual de treball per competències.
El projecte ha crescut i això ja fet que s’hagi incorporat al projecte un cos de tècnics, format per exalumnes i expares de l’institut que s’ocupen del so i llum, també es compta amb persones expertes en l’àmbit de la perruqueria, maquillatge, elaboració de vestuari, cortinatges que, any rera any, col·laboren desinteressadament amb el projecte afegint-se a al grup de pares i mares del curs. Tot aquest equip fa possible que es puguin realitzar entre quatre, o fins i tot cinc, representacions a Prats de Lluçanès, Sant Feliu Sasserra i, si és possible, a Sant Boi de Lluçanès durant dos caps de setmana de març.
En aquesta exposició s’ha volgut inventariar tota aquesta trajectòria teatral de l’institut i fer un merescut tribut a les persones que l’han fet possible. Aprofitem doncs aquest plafó introductori per a donar les gràcies a la Pilar Valiente, en Lluís Forcada i a la Judit Boix que han encapçalat el projecte en diversos anys, també a tot l’alumnat i a totes les mares i pares que any rere any tenen una implicació estratosfèrica. Gràcies a tots els tècnics de so i llum que realitzen una feina de moltes hores i, de vegades, menys visible en aquestes obres, també a totes les persones alienes al centre que ens han ofert el seu servei per tal de poder seguir amb la tradició, gràcies als patrocinadors, i a tots els espectadors que acudeixen a la cita cada any.
Finalment, un apunt metodològic. Aquesta exposició ha estat realitzada per l’alumnat de 1r de batxillerat de la matèria d’empresa. Des de principis de curs, aquest grup d’alumnes ha pensat com realitzar aquest inventari sobre el teatre a l’institut en el marc de la celebració dels 25 anys, ha dissenyat l’exposició, ha cercat la informació i ha editat els plafons. La intenció inicial era poder fer un plafó per cada obra de teatre però degut a la falta de documentació, sobretot de la dificultat de trobar fotografies, en certs anys no ha estat possible i s’han hagut d’agrupar.
AUTORIA DE LA RECERCA I DISSENY: Núria Armengou, Xavier Ballús, Marina Baucells, Mariona Coma, Marc Egea, Natàlia Fumanya, Rut Godia, Mahmoud Hayoun, Sabí Miguela, Biel Riera, Roger Sala i Marta Vilardell. Amb la col·laboració tècnica de Fusteria Josep Subirà SL i Gil Ayats Fotografia.

