Pla de treball
- Conèixer el joc del pong
- Personalitzar els personatges
- Moviment dels personatges
El joc del Pong: La pilota
El Pong és un dels primers videojocs que es va crear. Pot tenir nivells de dificultat, un o dos jugadors, elements que penalitzen o que sumen vides… En aquest mòdul descobrirem les eines bàsiques per construir-ne un. Començarem amb una versió senzilla i a partir d’aquí l’anirem fent més i més complex. Veiem un exemple de Pong fet amb l’Scratch:
Fem-ho pas a pas
- Entrem al nostre compte de l’Scratch i creem un nou projecte amb el nom m2repte11
- Triem dos personatges nous de la galeria, que seran la pilota i la raqueta, podem triar els personatges “Ball” i “Paddle”
- Si ho preferim podem crear nosaltres els personatges, Tal i com vam veure al mòdul 1 a la sessió 4. Si ho fem així recordem de marcar quin és el centre de cada personatge.
- La pilota s’ha de moure per l’escenari, de manera que si toca qualsevol de les parets ha de rebotar. Això ja vam veure com fer-ho al mòdul 1:
- Hem de posar-li una posició inicial, cosa que hem de fer sempre amb tots els personatges. Si no ho fem el personatge començarà allà on es va quedar el darrer cop
- També hem de dir-li a la pilota amb quina direcció volem que comenci. Si no li diem res només anirà de dreta a esquerra que és la direcció per defecte:
Tal i com tenim la pilota ara sempre fa el mateix recorregut; previsible i avorrit. Fem que el punt inici sigui a l’atzar, però que la “y” estigui sempre per sobre del 100. Fem també que la direcció no sigui fixa sinó que sigui a l’atzar, però començant cap abaix, per exemple entre -60 i 60.
Pista: Recordem l’operador nombre a l’atzar i la “rosa dels vents” de les direccions de l’Scratch que vam veure al mòdul 1 a la sessió 7.
I la raqueta?
Ara que ja tenim el programa de la pilota, necessitem programar el moviment de la raqueta.
Fem-ho pas a pas
- Seguim amb el projecte m2repte11
- Una opció per programar el moviment de la raqueta és utilitzar la posició del ratolí, que la podem saber amb el bloc ratolí X de la categoria Sensors:
- D’aquesta manera, el programa de la raqueta quedaria així:
- Una altra opció que podem utilitzar és moure la raqueta amb el teclat. Per fer-ho utilitzem els esdeveniments de teclat:
- D’aquesta manera, el programa de la raqueta quedaria així:
Quan provem aquest darrer programa de la raqueta veiem que si mantenim una de les tecles premuda hi ha un petit moviment, després una petita pausa i finalment el moviment continu de la raqueta. Hem de solucionar-ho utilitzant els sensors de teclat al m2repte11:
Pista: Els sensors s’han d’utilitzar sempre dins d’un bucle per tal que el programa estigui contínuament verificant si s’activa:
Quin serà el nostre repte final?
El nostre repte final serà un altre joc que anirem construint a mesura que ens fem experts amb el pong. Aquest repte final també va de “raquetes” i “pilotes” tot i que emprades d’una forma diferent. Us reptem a fer un pinball
El pinball és un joc que consisteix en una bola que llisca per un taulell on es troba diferents obstacles on rebota i va recollint punt. Al final del taulell hi ha un forat per on desapareix i, per evitar-ho i poder continuar la partida, aquest forat està protegit per unes pales que es poden moure. Segur que heu vist algun pinball en algun centre recreatiu. Tenen una imatge com aquesta.
I aquesta és un exemple d’imatge de pinball fet en Scratch.
El nostre projecte creix…
Començarem el nostre repte final creant un projecte que anomenarem pinball i a l’apartat de Notes i informacions, anirem descrivint-lo. Ens hem de decidir sobre:
- Quin serà el fons del nostre pinball?
- Quins personatges apareixen en el nostre pinball?
- Obstacles?
- Pilota?
- Pales?
- Quins moviments hauran de fer els personatges?
És possible que, a mesura que anem avançant en la construcció del pinball, aquesta planificació que estem definint vagi canviant. No cal, doncs, que sigui excessivament detallada ja que al final de cada sessió i tenint en compte el què heu après anirem fent créixer poc a poc el nostre projecte.
Com que som programadors i programadores parlem de…
- Pong: videojoc de raqueta i pilota simulant una partida de tennis, de paddle o frontó