Aprenentatge per observació: Varsòvia

Aquest febrer s’ha fet l’última de les estances del professorat a l’estranger arran del programa Erasmus+ 2023-24, visitant un docent del IE Lloret de Mar el centre d’educació secundària XXI Liceum Ogólnokształcące a Hugona Kołłątaja, Varsòvia, Polònia. Al llarg de la setmana ha pogut participar de la vida escolar a Polònia, assistint a diferents classes en anglès, polonès i castellà. Aquesta feina d’observació, junt amb l’intercanvi d’impressions amb docents polonesos, la investigació sobre l’estructura del sistema educatiu polonès i la reflexió personal, té com a objectiu conèixer una realitat educativa diferent, per tal de plantejar millores individuals o col·lectives al nostre centre.

El professor visitant ha pogut conèixer de prop les dificultats amb les quals té o ha superat el professorat polonès, observant els punts en comú i les diferències amb l’actualitat de l’Institut. Alguns dels trets característics de l’educació polonesa estan vinculades a la seva cultura, hàbits, clima i urbanisme, per tant, són poc susceptibles de ser traslladades a un entorn diferent. Per altra banda, la gestió de l’aula, l’ús de recursos TIC o l’aplicació d’estratègies didàctiques són una font d’idees valuosa, més senzilles d’implementar a les aules del nostre centre.

Aquesta visita al XXI Liceum Ogólnokształcące a Hugona Kołłątaja, Varsovia, és la porta d’entrada a futurs intercanvis en els quals puguin participar alumnes de Lloret i Varsòvia, establint un vincle de cooperació entre els dos centres.

Joan Tapia Llorens