Comença l’espectacle! – Projecte d’àmbits SAE – 1r ESO

Acabat el curs escolar 2018-19, volem compartir amb tothom el Projecte d’àmbits SAE que hem realitzat a 1r d’ESO el tercer trimestre, que duu per títol “Comença l’espectacle!”.

L’objectiu que vam plantejar a l’alumnat era crear un espectacle de titelles (un per Grup Base) basat en l’argument d’una òpera per ser representat davant les seves famílies. A més, aquestes avaluarien el resultat final. Per tal d’arribar a aquest producte final el professorat va dissenyar el projecte amb la intenció que els Grups Base s’auto-organitzessin en gran part del procés de treball.

El procés de treball comprenia uns passos determinats. En primer lloc, vam rebre la visita de la companyia de titelles “Pengim-Penjam”, de Vacarisses, per tal que l’alumnat tingués un model clar del paper que haurien de desenvolupar al llarg del projecte. Ja vam informar-vos del seu pas a través d’aquesta notícia.

En segon lloc, van realitzar tota una sèrie de passos per preparar l’espectacle i on el Grup Base havia de decidir com afrontar la seva organització de manera autònoma: consensuar l’òpera a representar, dividir la història en tres actes, convertir l’argument en un text per un/a narrador/a així com els diàlegs dels personatges, decidir quins d’aquests apareixerien i convertir-los en titelles, preparar els decorats i la posada en escena, preparar la música instrumental i els fragments cantats dels personatges i confeccionar el guió tècnic de so.

En altres dos moments determinats del procés de treball, tots els Grups Base rebien Crítica i Revisió per tal de fer evident les fortaleses de l’espectacle (i així potenciar-les) i les debilitats (per tal de millorar-les). La primera crítica i revisió va servir per posar els Grups Base en situació. La segona Crítica i Revisió va ser acompanyats pels titellaires, que van donar una orientació professional a l’espectacle.

Les representacions finals van tenir un públic entregat: les famílies. Moltes van ser les que es van apropar al centre. A més, totes van poder avaluar i comentar amb els Grups Base els espectacles.

L’Equip Docent de 1r d’ESO considera que l’aprenentage i el desenvolupament de capacitats i habilitats que ha experimentat l’alumnat en aquest projecte ha estat molt profitòs. A més, la gran majoria dels Grups Base s’han motivat i trobat molt a gust realitzant-lo. Es va fer evident que assajar l’espectacle des de les primeres sessions del projecte era una de les garanties per tal que els Grups Base aconseguissin tenir èxit en la representació davant les famílies i ser ben valorats. Aquest fet es donava sobretot en aquests que aconseguien cooperar per organitzar i decidir de manera eficaç tots els aspectes del pla de treball per realitzar l’espectacle. També determinats Grups Base van tenir dificultats per organitzar-se, tot i l’acompanyament que van rebre per part del professorat, dels titellaires i de les famílies. Tot i així, considerem un èxit rodó de l’alumnat que els 19 grups de 1r d’ESO que van realitzar el projecte representessin el seu espectacle!

Gràcies a tots i totes les persones que han fet possible aquest projecte: en primer lloc, l’alumnat… aprendre importa! En segon lloc, les famílies, per haver participat activament al llarg del projecte. Un agraïment molt especial al Josep i la Mercè de Pengim-Penjam, per la seva disponibilitat i professionalitat.

Us deixem les gravacions de vídeo de tots els espectacles.

1A

GB1 – LA CENERENTOLA