ESPAIS DE MATEMÀTIQUES I FILOSOFIA A P5!

El dia a dia dels nens i les nenes està ple de situacions matemàtiques d’aprenentatge que han de resoldre de forma funcional: comptar el material que necessitem per fer una activitat i repartir-los, comptar quan dies falten perquè arribi el nostre aniversari… A l’escola la matemàtica està present en moltes situacions diàries i a l’hora, la posem en pràctica de forma més específica en els espais, en els racons i en els reptes que proposem.

Aquest primer trimestre, a l’espai matemàtic, hem treballat sobretot la robòtica i les regletes. Ens hem centrat en la preparació de la robòtica iniciant-nos amb unes sessions de lògica i pre-robòtica. Hem vivenciat amb el propi cos la programació, fent les matemàtiques de manera vivencial, per tal d’arribar posteriorment a l’abstracció de processos matemàtics: hem fet circuits amb el nostre cos (donant consignes i fent camins per arribar a aconseguir un objectiu/tresor) tot fent servir un vocabulari que ens va introduint en el món de la robòtica i en l’ús de les “bee bots” (petits robots abella programables). Aquest robots funcionen amb unes tecles de direcció i moviment, els infants premen les tecles i donen unes consignes tot pensant on volen que arribi el robot. En equip es posen d’acord d’on volen fer arribar la Bee Bot, quin recorregut ha de fer i quines ordres li han de donar. D’aquesta forma, fem desplaçar els robots en l’espai intentant que arribin al lloc que hem determinat com a objectiu. Ens motiven molt aquest ¨aparatets¨ ben estranys que a vegades (si no ens enrecordem d’esborrar les dades abans de començar) fan camins ben esbojarrats!!.

 

També, en aquestes sessions d’espais matemàtics, hem fet propostes específiques amb les regletes: hem continuat amb la manipulació lliure, hem fet escales, hem jugat a treure un reglet i descobrir quina faltava, i, entre tots/es, ens hem iniciat en relacionar el color de la regleta amb el número que correspon, en fer escales de color, en fer parets de 10, carrera de reglets…

 

 

Tanmateix, a la part final de les sessions d’espai matemàtic, hem organitzat diferents racons amb propostes variades per posar en pràctica diferents continguts matemàtics: lògica, numeració i comptatge, colors…

Aquí teniu un recull de les fotografies de  l’espai matemàtic d’aquest trimestre

Durant aquest primer trimestre, l’Espai de Filosofia ha estat el moment on ens reunim fent una rotllana amb cadires, cuidem i posem consciència a la part emocional, corporal i mental del moment en què estem. Creem un clima inicial, amb l’ajuda de l’espelma, de connexió i situació amb el moment present, connectant amb la part més íntima  i amb el caliu de l’espelma i amb la presència de la fada Filo. Així és com comença la sessió, creant un espai íntim on reflexionar i comunicar allò que sentim des del cor, ja que això permet actuar des de l’essència de cadascú.

Les sessions de Filosofia pretenen donar veu a tots els infants: escoltar els diferents punts de vista que té cadascú, atendre les necessitats que puguin anar sorgint i identificar-les, arribar a acords, entendre o fer visible que les pròpies accions poden afectar els altres, sentir-se no només part del problema sinó també de la solució i entendre que vivim en un món ple de diversitat i opinions, que cal escoltar, respectar i reflexionar.

És sorprenent la capacitat que tenen les nenes i els nens per poder posar-se en situació de pensar i dialogar sobre temes que els toquen molt de prop i d’altres que són més nous per a ells/es. Aquest primer trimestre hem treballat tres temàtiques essencials en la vida: l’amistat, l’amor i la por.

Les sessions comencen sempre amb un imput motivacional: una pregunta, una imatge, un visionat, una escena, un objecte… A partir d’aquí es desenvolupa una conversa i un diàleg interessantíssim sobre els coneixements, els sentiments o les emocions que es desperten a cadascú d’ells i d’elles sobre la temàtica plantejada. Han sorgit converses amb punts de vista diversos, idees que complementaven altres idees, maneres de veure l’amistat, l’amor diferent, la por… Han compartit situacions que han viscut, situacions que coneixien d’algú estimat i sobretot hem intentat fer-ho des del respecte i l’empatia cap als altres iguals. Aquestes converses queden recollides com a part de les sessions i les podreu llegir a les carpetes d’aprenentatge dels vostres fills i filles.

En finalitzar les sessions, compartim com ens sentim i valorem com les hem viscut. La mestra acompanya les verbalitzacions i ajuda a posar paraules per expressar les emocions a qui ho necessita.

Aquí teniu un recull de fotos de l’espai de filosofia: sessió 1, sessió 2 i sessió 4