Segur que tots coneixem una situació com aquesta:
-115 euros!
-Que bé que hem dinat!
-Qui divideix?
-Agafa el mòbil i calcula: 115 entre 8.
Doncs els grups de 4t ja hem entrat en el món de les matemàtiques que fan respecte: LA DIVISIÓ I LES FRACCIONS.
Tenim molta sort i ja hem començat a entendre aquests conceptes: sabem què vol dir dividir i fraccionar. És important entendre què fem quan dividim i fraccionem.
I hem començat remenant. Amb l’ajuda de material i personatges hem repartit en parts iguals. No podem perdre el fil del que fem i hem d’entendre què volem saber i els passos que seguim. Per això, si verbalitzem el que anem fent és una bona manera de saber que ho estem entenent.
Un cop hem vist i practicat amb material el que fem quan dividim, ja hem passat a escriure-ho. Ja arribarem al format que tots tenim al cap quan dividim. De moment volem entendre el que fem amb l’ajuda d’una taula. Posem un exemple:
Ens tornen 115 euros a 5 amics i amigues. Són uns diners d’una reserva que vam fer d’un espectacle de màgia. Calculem quants diners ens tornen a cadascú.
TINC | REPERTEIXO ENTRE | REPARTEIXO A CADASCÚ | HE REPARTIT |
115 € |
5 |
10 € |
50 € |
65 |
5 |
10 € |
50 ‘€ |
15 |
5 |
3 € |
15 € |
residu= 0 |
23 € |