ELS AMBIENTS A CICLE INICIAL

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres. Aquest curs al cicle inicial hem fet les següents propostes:

1. Jocs de taula en anglès:

Aquest, es tracta d’un espai on els alumnes tenen l’oportunitat de jugar a diversos jocs de taula mentre mantenen contacte amb la llengua estrangera. Alguns dels jocs són: domino, memory, zingo, what’s up?, uno, cucutras…

Així, la proposta combina exemplars amb menys demanda lingüística i materials que requereixen l’acompanyament de la mestra per facilitar l’ús de l’anglès. Sobretot, s’afavoreix l’aprenentatge de nou vocabulari i estructures gramaticals bàsiques d’una manera lúdica i dinàmica.

1. Construccions:

L’ ambient de construcció té com objectiu, reflexionar, descobrir, actuar, classificar, col·laborar, construir i crear amb divers material; rotllos de diferents mides, material de lego i Kapla.

Els alumnes dels dos nivells escullen a quin ambient de construcció volen anar. El fet de ser tres sessions permet als alumnes passar pels tres ambients.

Primerament han de posar-se d’acord amb allò que volen crear, una ciutat, el fons del mar, la torre Eiffel o la sagrada família…. Poden treballar plegats o distribuir-se la feina. Quan han fet la construcció  han de pensar i decidir un nom que la defineixi i fer el rètol que després exposarem amb la fotografia en el raconet que hem creat al passadís.

1. Joc simbòlic:

A l’ambient de joc simbòlic es presenten cinc espais diferenciats (caseta, botiga, banc, joieria i obrador) per on els nens/es es mouen lliurament. Abans de començar cada sessió es trien un rols (botiguers/es, banquers/es i joiers/es) que es van canviat durant la sessió.

A través del joc simbòlic els nens/es imiten la vida dels adults i aprofitem per treballar conceptes diversos com els euros, les sumes i les restes, l’escriptura a través de la llista de la compra…D’igual manera afavorim les relacions entre iguals i la resolució de conflictes.

1. Robòtica:

Al llarg d’aquest trimestre els alumnes de Cicle Inicial (primer i segon) han pogut portar a terme un taller de programació i robòtica educativa, el qual està estructurat en quatre sessions:

La primera d’aquestes sessions tracta de posar a l’alumne en contacte amb el concepte de robot com a màquina que fa una tasca de manera autònoma: parlem sobre què és un robot, per a què serveix, les màquines i robots que tenim a casa… També imaginem que volem construïm un robot i les tasques li podríem encomanar i fem un dibuix. Mirem els diferents models de robot que tenim a l’escola i intentem esbrinar com funcionen.

Les següents sessions consisteixen en treballar la seqüència de programació. Mentres un grup juga a ser robots per experimentar les seqüències o ordres de manera vivencial, un altre grup comença a programar el robot “Mouse” i el “Next2.0”, que funcionen amb un sistema de programació basat en icones. Primer es prepara la seqüència amb unes targetes i tot seguit es programa el robot prement els botons que es corresponen amb les icones. Els/les alumnes més avançats poden fer pràctiques amb altres aplicacions i webs com el “Lightbot” o el “code.org”. A la quarta sessió es fa una reflexió com a tancament sobre la necessitat de fer un bon ús de la tecnologia que ens envolta.

La finalitat del taller és que l’alumnat es familiaritzi amb els dispositius programables, cada vegada més presents en la nostra societat i preparar-los per fer un ús adequat i responsable.

Per acabar us deixo una reflexió de Gregorio Robles, director del grup de recerca de desenvolupament del pensament computacional de la Universitat Rei Juan Carlos, la qual trobareu en el següent article:

“L’objectiu principal d’impulsar pensament computacional a l’escola no és crear futurs professionals de la programació, encara que es preveu que generi molts llocs de treball. Aprendre aquest llenguatge ens ajuda a entendre el món tecnològic i defensar-nos-hi.”

1. Jocs instrumentals:

Aquest ambient consta de tres sessions en les quals els alumnes construeixen 3 instruments musicals funcionals (no són ornamentals, sinó que produeixen un so musical de qualitat).

En l’ambient es construeixen una maraca, un kazoo i una castanyola. Sovint fem ús de materials de rebuig (rotlles de cartró, closques de nou… i també fem ús d’altres materials com gots de cartró, paper de seda, etc.

L’activitat de construcció d’instruments també inclou una part important de creativitat estètica (decoració de l’instrument) per la qual solem usar pintures, colors, papers, cola: els infants poden decorar (costumitzar el seu instrument). I, quan dona temps, també es du a terme una activitat musical de cloenda amb els instruments construïts.

1. Costura:

L’ambient de costura està pensat per treballar, des d’una proposta diferent, la psicomotricitat fina, la coordinació oculomanual, l’orientació espacial i la concentració.

L’activitat que actualment estem duent a terme és elaborar un quadre de cartró amb la inicial del nostre nom. Els infants han de dibuixar amb llapis la seva inicial i, deixant la separació de l’amplada del seu dit, van marcant uns puntets resseguint tant la lletra com el marge del cartró, d’aquesta manera desprès podran fer els forats amb un punxó i començar a cosir amb llana de colors. Un cop enllestida la feina se l’emporten a casa ben contents!

➡  Clica aquí per veure les fotos