MATEMÀTIQUES

En aquest primer trimestre hem començat les matemàtiques repassant i presentant el càlcul. Caldrà seguir practicant, no ho donem per assolit.

L’objectiu principal és treballar l’agilitat mental i, també, donar estratègies. Per aquesta raó fem les operacions descomponent nombres, buscant els deus o jugant amb ells i raonant el que fem. Ja arribarà el moment de mecanitzar, d’operar com s’ha fet tota la vida. Els nostres objectius han estat treballar el càlcul mental i entendre els conceptes del que estem fent.

Hem repassat les sumes, les restes (especialment amb negatius), les multiplicacions (aplicant la propietat distributiva) i la divisió (raonant el que fem).

Lligat amb la multiplicació hem treballat les àrees i els perímetres (geometria) de quadrats, rectangles i triangles. Hem posat èmfasi que quan matemàticament diem centímetre quadrat estem dient que és una superfície quadrada que mesura 1cm de costat. I així hem pogut anar calculant àrees i perímetres de diferents figures. I ha estat interessant descobrir com calcular l’àrea d’un triangle. Transformem el triangle en un quadrat o rectangle. L’àrea del triangle queda doblada.  Així haurem de dividir el resultat entre 2 i sabrem l’àrea del triangle, la que buscàvem. 

El perímetre del quadrat és de 12 cm i la seva àrea és de 9 centímetres quadrats. Interessa veure i entendre perquè parlem de quadrats en dir la unitat de mesura.

Referent a la numeració ja hem de saber escriure nombres que tinguin fins a 9 xifres.  Ortogràficament és més complicat i serà mica en mica que ho aprendrem amb la norma del DUC. Quan escrivim nombres de 8 xifres hem de ser hàbils i pensar que potser haurem d’escriure zeros per mantenir la categoria del nombre. És important conèixer la situació del nombre. No és el mateix el 2 en les situacions següents: 120 o 1.002 o 1.201. 

I hem descobert els nombres romans. És una manera de dir perquè ja estan descoberts. Però volem explicar que el primer contacte que vam tenir amb aquesta numeració va ser un repte:

-Inventar-se 4 símbols

-Escriure de l’1 al 50 amb els símbols inventats.Resultat d'imatges per a "els romans nombres"

-Normes: no poden repetir el mateix símbol més de 3 vegades.

-Hi ha conceptes de suma i resta entre ells.

-L’operació té relació amb la posició del símbol.

Així que sense saber-ho, van descobrir els nombres romans.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>