Generalitats del centre

L’Institut Escola es troba a la població de Verges, situat a la plana empordanesa dins la comarca del Baix Empordà. Disposa d’un entorn natural marcat pel riu Ter a l’extrem meridional del terme i pel Massís del Montgrí a l’horitzó. Es troba envoltat de camps i petits pobles que configuren un espai amb caràcter, història i encant. Actualment té una població de 1.162 habitants (Idescat, 2022) distribuïda en 9,70 km2 de superfície. El seu nucli medieval compte amb el castell i l’església al centre, amb restes de la muralla conservada en bona part i torres de planta quadrada i amb altres punts d’interès de l’època com l’abeurador, el safareig o el fossat històric. 

L’Institut Escola Francesc Cambó i Batlle nascut com a tal el setembre de l’any 2010, viu en dues seus principals separades entre si per 800 metres. La secció de Primària, ubicada a les escoles del poble, i la secció de secundària, situada darrere el camp de futbol amb set mòduls prefabricats, acull un total de 451 alumnes repartits en 18 grups oficials (3 a Infantil, 7 a Primària i 8 a Secundària). L’alumnat prové de Verges, La Tallada d’Empordà, Rupià, Parlavà, Jafre, Foixà, Colomers, Garrigoles i Ultramort a Primària i, a l’ESO, s’hi uneixen els alumnes procedents de l’Escola El Rajaret de Bellcaire d’Empordà i de l’Escola La Branca d’Albons (dues de les tres escoles que configuren la ZER Montgrí). Això significa que hi ha un 70% d’alumnes que necessiten transport escolar i menjador escolar (aquest últim de moment a Primària a l’espera de les decisions que impliquin canvis d’horaris i calgui implementar-lo a Secundària), serveis gestionats pel Consell Comarcal de Baix Empordà.

Amb aquesta radiografia, doncs, es contempla un entramat de persones, serveis i xarxes que caldrà tenir en compte pel bon funcionament del centre i que s’establiran dins un marc restauratiu de construcció de relacions a través del diàleg, la transparència, dels aprenentatges comuns i de la compartició de la responsabilitat i de la confiança. Tot plegat, articulat segons el PEC buscant la màxima coherència entre tots els agents implicats i orientant l’activitat educativa que s’esdevingui en qualsevol sector, àmbit o situació. D’aquesta manera i seguint amb els Set Principis de l’Aprenentatge, els alumnes esdevindran protagonistes d’una comunitat que aprèn.