Servei Comunitari

Què és el Servei Comunitari segons el Departament d’Educació?

L’impuls del servei comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria és una acció que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Quins objectius pretén?

  •  Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en  una societat catalana democràtica i participativa.

  •  Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.

  • Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l’entorn,  per tal de promoure la participació dels joves.

  • Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn.

  • Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.

  • Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

En quins àmbits es pot desenvolupar aquest projecte?

– Acompanyament i suport a l’escolarització.

Projectes de suport i acompanyament a l’escolarització i la formació. Coneixement de l’entorn i reforç escolar, classes de català per a nouvinguts, motivació per a l’estudi, classes d’adults…

– Suport a necessitats bàsiques.

Projectes d’ajuda directa a persones que poden necessitar-la: col·lectius en risc d’exclusió, persones immigrades, persones amb discapacitats físiques o psíquiques…

– Intercanvi generacional. Projectes que pretenen apropar col·lectius de diferents edats amb l’objectiu de facilitar el coneixement mutu i l’intercanvi de coneixements, sabers i habilitats.

– Medi ambient.

Projectes orientats a la cura, conservació i educació mediambiental: reciclatge de materials, auditories ambientals, neteja i conservació del patrimoni natural i urbà, estalvi energètic, cura de la fauna del territori…

– Participació ciutadana.

Projectes per estimular la participació en el barri o l’entorn immediat amb l’objectiu d’afavorir el compromís cívic i la millora de la qualitat de vida dels seus habitants, a través dels mitjans de comunicació, activitats culturals, processos participatius…

– Patrimoni cultural.

Projectes de conservació i restauració del patrimoni cultural i per a la recuperació i difusió de les tradicions culturals.

– Projectes de solidaritat i cooperació.

Projectes per a la sensibilització i defensa dels Drets Humans, causes solidàries i humanitàries d’abast ampli i a nivell internacional. Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament

– Preservació i manteniment del medi urbà.

Projectes de conservació i restauració del medi i mobiliari urbà.

– Lleure.

 Projectes realitzats conjuntament amb les entitats d’educació en el lleure.

Com ho farem des del nostre centre?

En primer lloc, s’han pensat sis propostes on els alumnes de 4t poden inscriure’s per poder participar amb la metodologia aprenentatge – servei i desenvolupar habilitats i competències socials i col·lectives.

Les propostes estan relacionades amb l’entorn més immediat per tal que l’alumnat puguin aprendre a valorar-lo, conservar-lo i/o millorar-lo.

Són les que es proposen en la presentació següent

Adreces d’interès: