Els jocs tradicionals

Els alumnes de 2n de Primària, el divendres dia 20 de gener vàrem anar al Consell Esportiu del Vendrell, a compartir amb els nens i nenes del Baix Penedès els jocs tradicionals. Aquests jocs han nascut als pobles, al carrer, com el seu nom bé indica i arrelen en la base de la convivència i les relacions humanes. Són d’una identitat col·lectiva i fills del seu temps, ens parlen d’un moment històric determinat, amb unes característiques socials definides.
Els jocs que els/les alumnes van tenir l’oportunitat de practicar en són un bon exemple, la majoria fets amb materials senzills i objectes quotidians. Recordar i reviure la tradició de jugar al carrer pot alhora compensar l’impacta de les noves tecnologies i la globalització. Els jocs són llenguatge, demanen d’una expressivitat psicomotriu i afectiva alhora que l’estimulen, són creativitat i ritual, estan fets sobre uns esquemes bàsics que s’han de respectar i que alhora són molt necessaris per a les rutines que els infants precisen; al mateix temps són vius, elàstics i permeten el canvi i l’exploració. L’atzar i és present en menor o major mesura, però també es requereixen habilitats. Són també aprenentatge impulsat d’una forma natural i lúdica. Els jocs en general, i els jocs tradicionals en particular, ens ofereixen moltes raons perquè en continuem preservant els seus valors intrínsecs i és per això que val la pena que des de l’escola què és l’àmbit de cultura i identitat, els continuem cultivant. La jornada dels jocs tradicionals permet compartir i relacionar-nos amb els nens de la ciutat de la nostra edat. És una eina de gran valor per educar als nostres infants. La finalitat del joc és senzillament jugar, però l’acció de fer-ho aporta plaer i benestar, la millor manera per afrontar les frustracions que el joc com la vida també comporten. Així que no és massa agosarat concloure dient que el joc és vida i viure és jugar o en la mateixa direcció” el joc del nen és la cultura de l’adult” com deia D. W. Winnicott, que va dedicar la seva vida als infants.