Som centre SENTINELLA!

Escoles Sentinella té com a objectiu monitoritzar i avaluar la pandèmia de la COVID-19 en l’àmbit escolar a partir del seguiment actiu dels alumnes, famílies i treballadors/es. És un projecte de recerca del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que té com a objectiu monitoritzar i avaluar la pandèmia de la COVID-19 en l’àmbit escolar a partir del seguiment actiu de l’alumnat, famílies i personal docent i no docent de 26 centres educatius arreu de Catalunya durant els cursos 2020/2021 i 2021/2022.

Els resultats que obtindran els permetran dissenyar polítiques sanitàries i educatives útils per la prevenció i el control d’aquesta epidèmia.

En que consisteix l’estudi?

• Respondre una enquesta online (o en paper) adreçada a l’alumnat major de 16 anys, personal docent i no docent i famílies que contestaran en nom de l’alumnat menor de 16 anys, dues vegades durant el curs sobre actituds, coneixements i conductes envers la COVID-19 i l’impacte de la pandèmia en diversos aspectes.
  • Col·laborar en la recollida de mostres biològiques, si s’escau, per saber si s’ha estat en contacte amb el virus o per efecte de la vacunació (test ràpid d’anticossos mitjançant punció digital) o identificar possibles infeccions actives (tècnica de biologia molecular que permet el diagnòstic de COVID-19 mitjançant un frotis nasal). A les escoles participants durant el curs 2020-2021, se’ls recolliran a l’inici i fi de curs una mostra nasal i sang capil·lar i s’informarà dels resultats als pares/mares/tutors de l’alumnat i als centres educatius (App LaMevaSalut).
  • Facilitar que un tècnic realitzi dues visites durant el curs per tal de dur a terme una valoració ambiental i estructural, observar l’aplicació dels protocols d’actuació per fer front a la COVID-19 i respondre una petita enquesta dirigida a direccions i personal docent sobre la ventilació i altres factors de prevenció.
  • Facilitar la mesura de marcadors de contaminació de 5-7 aules de cada centre per part del tècnic ambiental.
  • Participar activament en el projecte com a co-investigadors/es mitjançant diferents metodologies participatives per contribuir a la definició de millores en les intervencions de prevenció elaborades per i amb la comunitat educativa.
  • Respondre a una enquesta de capital científic a l’inici i al final de la recerca participativa per explorar si ha contribuït a la millora de l’aprenentatge de les ciències.
  • Col·laborar en l’estudi en profunditat dels contactes en cas de resultar infectat/da pel SARS-CoV-2 que consisteix en la recollida d’una mostra nasal extra per estudiar la variant del virus i facilitar els contactes per identificar possibles casos secundaris derivats d’aquest cas inicial.

En tot moment, les dades corresponents a les escoles, a l’alumnat i al personal docent de les escoles seran confidencials, substituint les dades personals per un codi que permeti analitzar les dades de manera anònima.

Font: https://escolessentinella.cat/