DENIP 21 a la comunitat dels grans

un curs més hem aprofitat el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau per visualitzar i parlar de forma més intensa i concreta què vol dir la pau i la noviolència. La pau no és només l’absència de la guerra, sense justícia social i el reconeixement dels drets humans i socials de forma plena no podem parlar de pau. Per això és important conèixer els nostres drets i eines per viure en la nostra societat sense violència, com que no ens trobem a una societat ideal és important saber què i com podem fer quan hem de reivindicar els drets humans bàsics.

A la comunitat de grans, per portar a terme aquesta tasca de conscienciació,  fem servir dinàmiques i rols-playings, propostes que permeten experimentar i traslladar de forma concreta com poder reivindicar els nostres drets. Us expliquem les tres que vam fer servir el 29 de gener!

El baròmetre de valors.

Per discutir, debatre i reivindicar és necessari tenir un criteri propi, basat en la informació i l’experiència pròpia. Construïm constantment aquest criteri, en la mesura que tenim experiències i noves informacions podem anar canviant el criteri. Aquesta dinàmica parteix d’enunciats i frases  que la majoria d’infants han viscut o escoltat i que per tant s’han enfrontat. Els infants s’han de posicionar físicament amb el seu criteri, a favor o en contra, més o menys. I mentre diuen i escolten els diferents criteris poden anar canviant de posició, o no.

Ahir vam tractar  la prevenció de l’assetjament per xarxes socials i com defensar-se del mal tracte que es pugui rebre de diferents bandes, temes que poden generar neguit i molt malestar. És molt interessant comprovar com els infants tenen molt clar què i com preveure i defensar-se quan són interpelats directament, però tot es complica quan no hi ha suport, acompanyament dels adults i un cert seguiment per consolidar les idees que ja tenen clares.

És una dinàmica que incideix en l’escolta activa, en el respecte a les opinions i en treballar el criteri propi.

Creuem el riu

Aparentment és un joc simple, un grup de persones ha de creuar un riu que és profund i que no té un pont a prop. Per fer-ho cada persona té una pedra que permet trepitjar-la i no enfonsar-se, però que no es poden moure quan la coloquem. Per acabar bé tothom ha de creuar el riu, no podem deixar ningú enrere. Aquesta vegada hem fet un parell d’afegitons, hem fet dos grups perquè erem 16 infants i a un dels grups els hi hem donat una “pedra” mida DIN-A4 i a l’altre una “pedra” de mida DIN-A3. No bescàvem la competició, l’objectiu era arribar, però si que hem buscat crear una petitat injusticia o greu, podeu imaginar les dificultats afegides del grup de la pedra petita i és que quan trepitges l’aigua ha de tornar enrere tot el grup.

L’important de la dinàmica és: trobar la manera de creuar el riu amb una “pedra”, entendre que si no es fa la tasca en grup és impossible, observar tota la negociació, com es manifesten i situen els alumnes, com ho porten a terme, què succeeix amb els entrebancs i dificultats. I amb la injusticia!

L’imatge mostra dos formes diferents de trobar solucions molt clares, en grup o de forma individual….

La teranyina

Aquesta dinàmica és totalment grupal i es tracta de creuar una “teranyina”, tenint en compte que quan es creua un forat aquest es tapa (es pot introduir la variable que puguin passar dues persones per forat si el grup és nombros) i que hi ha forats fàcil i molt dificils. Ah! I que quan es toca la tela tothom torna a l’altra banda….

Una dinàmica de conversa, de cohesió i treball de grup que dóna molt joc i que, de forma distesa, permet remar en la mateixa direcció, fins i tot entre persones que no ho acostumen a fer.

És important, sobretot en el cas de les dinàmiques creuar el riu i la teranyina, fer una posta en comú a l’acabar-les per analitzar què ha passat i si podria haver anat d’una altra manera.

A l’escola, al llarg del curs,  treballem pel diàleg, per solucionar els malentesos i conflictes parlant i escoltant,  per cuidar i ser respectats, per viure amb tota la pau que sigui possible.

També podeu buscar a la resta d’escoles que participen en el mapa DENIP21!