PROCESSOS DE REFLEXIÓ COMPARTIDA

El nostre centre forma part del laboratori de transformació educativa, una iniciativa del Departament d’Educació que té per finalitat desenvolupar un model de transformació i millora del sistema educatiu. El nostre centre és un dels 105 centres referents de Catalunya. Aquest curs complim 10 anys. 10 anys en què hem gaudit del naixement i creixement d’un projecte singular, coherent amb la nostra realitat i amb el nostre somni d’escola. Un projecte que en aquests moments viu la seva consolidació i que es basa  en una visió de centre sorgida de la reflexió compartida sobre quin infant, quina escola i quin aprenentatge ens defineixen. Una visió que es plasma en tres conceptes clau que guien el nostre camí i caracteritzen la nostra escola: una escola PARTICIPATIVA, RESPECTUOSA I ACTIVA.

D’on sorgeixen aquests conceptes? Com hem arribat a consensuar aquesta visió? I com fem que aquests conceptes continuen guiant el nostre camí?

Els processos de reflexió compartida esdeven la resposta a aquestes preguntes i garanteixen el lideratge pedagògic al centre. Uns processos que responen a les següents característiques:

-la transparència sobre la presa de decisions a través dels diferents mecanismes de comunicació i participació.

-planificació d’espais i temps específics per a la reflexió pedagògica, espais formals i informals que ens permeten compartir inquietuds, arribar acords i també donar resposta als nostres somnis.

-importància de la recollida i la difusió d’acords generats de manera consensuada i participativa, fruït de la reflexió conjunta i del processos de participació democràtics, que responen a la necessitat de compartir significats.

-establiment d’estratègies que ens permeten la sostenibilitat i eficàcia dels acords presos.

– l’escolta de les veus de tots i totes els que formem part de la comunitat, una escolta basada en el respecte i el no judici, en què totes les veus són vàlides i totes les opcions possibles.

– visibilització de les fortaleses de cadascú per empoderar tant a infants com a mestres de la comunitat.

– la priorització de la formació per tal de respondre a les necessitats acordades en aquests processos de reflexió.

L’organització del centre permet respondre a aquest lideratge pedagògic mitjançant els diferents mecanismes de reflexió i participació:

• les comissions mixtes, equips de treball en què mestres, infants i famílies gaudeixen d’espais participatius que ens permeten fer possibles els projectes de centre.
  • la comissió pedagògica, equip pedagògic de centre encarregat de dissenyar espais de reflexió pedagògica i garantir el consens dels acords pedagògics de centre i la seva sostenibilitat.
  • els claustres pedagògics setmanals en què tot el claustre gaudeix  d’un espai i un temps específic per a la reflexió pedagògica mitjançant processos participatius i democràtics.
  • el consell d’infants, espai en què es promou la participació activa dels infants en la presa de decisions.
  • el consell de famílies, òrgan que  pretén fomentar els canals de participació i comunicació família- escola i esdevenir un punt de trobada per compartir, detectar i donar resposta a neguits, necessitats i impressions sobre l’organització, metodologia i funcionament del centre.
  • la participació en xarxa amb altres centres per tal de promoure la reflexió compartida i l’intercanvi d’experiències.

Mitjançant els diferents equips i òrgans participatius, els integrants de la nostra comunitat aprenen junts en un centre que avança cap a una nova visió de l’educació. Un centre que s’arrela al seu entorn, desde una mirada curiosa i crítica. Un entorn que ens condiciona però en què, a la vegada, pretenem deixar-hi petjada. Infants i mestres despleguem les nostres ales i compartim processos d’aprenentatge, investigant conjuntament, argumentant les nostres impressions, provocant noves mirades i reivindicant les nostres inquietuds. Promovem en aquests entorns la reflexió amb els infants i convidem a la resta de la comunitat a formar-ne part. En aquests processos els infants són partíceps d’aquesta reflexió pedagògica, plantejant objectius, participant de les decisions, reflexionant sobre la seva avaluació, marcant-se nous reptes.  Entre aquests també hi trobem els reptes de futur. Un futur proper que es veu condicionat per la situació d’emergència actual.

Infants, mestres i famílies compartim espais de reflexió conjunta que necessiten d’una presencialitat que ens ha estat vetada. És imprescindible la calidesa del contacte proper, de mirades presents i de somriures descoberts. Ens calen espais d’intercanvi amables, moments per gaudir de l’aquí i ara sense que cap mesura de seguretat que ens limiti. Ens cal continuar avançant en processos de reflexió en què cadascú se senti valorat, acceptat i respectat. En què documentem els processos, els donem a conèixer, celebrem els èxits i aprenguem juntes dels fracassos. Temps i espais prenen protagonisme. Per això, ens proposem baixar el ritme d’aquesta societat frenètica, en què la cultura de la immediatesa ens fa oblidar la importància de compartir moments per cuidar-nos, prioritzant aquells moments màgics per compartir i continuar construint conjuntament el nostre somni d’escola.