Projecte S’Art

QUÈ ÉS EL PROJECTE S’ART?

S’Art és un projecte que introdueix els processos intel·lectuals de l’art contemporani per a formular propostes globalitzades, com a eina crítica, transversal i multidisciplinar, alhora que despertar la nostra consciència, per a donar resposta a les realitats de les societats actuals.

AMB QUINA MIRADA CONSTRUÏM?

ART CONTEMPORANI – NO MANUALITAT Incorporar els processos de l’art contemporani com a metodologia, com a experiència aglutinadora amb una perspectiva globalitzadora de l’aprenentatge.
QÜESTIONAMENT DE LA REALITAT Apropar els infants a la realitat que els envolta per a agafar-ne consciència i analitzar-la.
PENSAMENT CRÍTIC – PENSAMENT RIZOMÀTIC Provocar nous interrogants davant les respostes elaborades pels altres, per comprendre el món, per tal d’elaborar-ne de noves i pròpies.
CREATIVITAT + EXPERIMENTACIÓ Construir els contextos que afavoreixen el desenvolupament de la creativitat a la seva concepció més àmplia, repensant el món per a fer-lo més sostenible, saludable i inclusiu.
GLOBAL – INTEGRAL – INCLUSIVA Vincular totes les àrees de coneixement per integrar els aprenentatges de manera significativa, alhora que es diversifiquen les propostes adaptant-se a les necessitats de l’infant.
IMPORTÀNCIA DEL PROCÉS VERSUS EL RESULTAT Valorar el procés d’aprenentatge com a construcció i adquisició de coneixement.

EDICIONS DE S’ART

A través del projecte S’Art: Explorem l’art a través de Calder i dels conceptes que de manera implícita es van anar treballant, tals com el buit i el ple, l’estàtic i el moviment, visibilitat i invisibilitat, en relació amb els conceptes que apareixen a les escultures de Calder, vam iniciar un procés real de TRANSFORMACIÓ d’alguns espais del nostre centre tals com el vestíbul d’entrada a l’escola, com a evidència palpable de la transformació metodològica i organitzativa de la mateixa i com a resultat artístic principal de la investigació.

El projecte S’Art: Quan va canviar el curs del riu Llobregat: la Marrada consistia en el retrobament del barri Fontsanta on està ubicada l’escola Suris, construïda arran de la riuada que va patir el municipi de Cornellà de Llobregat als anys 70. Aquesta riuada va provocar una transformació de la línia/frontera del curs del riu Llobregat, la Marrada.
L’objectiu principal va ser connectar, des d’una mirada sistèmica, l’escola amb el barri, revivint la memòria individual de persones que van patir la riuada (exalumnes de l’escola i altres supervivents del municipi) per a reconstruir una col·lectiva que donés sentit identitari a la comunitat educativa.

En el projecte S’Art: [ESTER]EO-TIPS vam de-construir la realitat començant pel final de les històries per a crear nous inicis que ens portessin a finals diferents, on (des)crear i (des)aprendre, provocant un Big Bang dels aprenentatges que ens traslladessin a un entorn diferent, on els estereotips es (des)estereotiparen, desgranant els orígens de la seva creació per a transformar-los i donar pas a noves relacions. Tot aquest procés es va materialitzar en un laberint, que l’alumnat va dissenyar i construir, amb diferents camins que et portaven als conceptes derivats.
Després de l’observació, l’anàlisi i la reflexió sobre el concepte ESTEREOTIPS, vam redirigir la proposta a obrir diferents portes a través de les quals vam desaprendre sobre el gènere humà, els models familiars, l’ètnia, la raça i les cultures, l’aspecte físic, la societat, l’esport, l’art i els ODS, creant l’ambient i les estratègies d’aprenentatge per desbancar els estereotips.