MOTIVACIÓ DE LA NOSTRA TRANSFORMACIÓ
“Tot està per fer, tot és possible”
L’Escola Suris el curs 20-21 va iniciar un canvi de mirada cap a l’educació en l’àmbit metodològic basat en un treball per projectes fent ús de l’ART COM A METADISCIPLINA QUE SERVEIX DE PARA-SOL DE TOTES LES DISCIPLINES.
Això va implicar un canvi en l’estructura escolar. L’educació/ensenyament esdevindria una investigació sobre “problemes”, “qüestions” o “situacions” a resoldre, on els infants passarien a ser els protagonistes reals d’aquest procés d’aprenentatge, buscant la solució als reptes plantejats, acompanyats pels/per les seves mestres.
En aquest context, l’ART es va deixar d’entendre com una àrea més del currículum, va deixar de ser l’assignatura de “plàstica” per a convertir-se en l’espina dorsal del coneixement/aprenentatge, amb tot el que implica de reflexió i pensament crític al voltant de la realitat social que ens envolta: L’ART COM A INTEGRADOR DE L’EDUCACIÓ.
Aquest canvi de paradigma de l’art com a integrador de tots els aprenentatges, a l’escola Suris, és el que anomenem “S’ART”, S de Suris i ART com a fil conductor de l’aprenentatge, i que dona identitat a la nostra escola.
Nosaltres volem formar infants autònoms, independents i crítics, en un context en què cadascú pugui desenvolupar les seves capacitats i competències, plantejant-se les seves pròpies preguntes sobre les quals investigar, seguint els criteris científics de l’assaig i l’error, del treball cooperatiu, de la manipulació i els aprenentatges vivencials.
En aquestes circumstàncies, l’aprenentatge tradicional basat en el seguiment de les programacions dels llibres de text com a instrument prioritari i en què les classes es transformen en una mera transmissió d’informació per part dels/de les mestres, no té cabuda.
Entre altres canvis, els cursos d’Educació Infantil també van començar a construir els ambients d’aprenentatge en què els infants gaudeixen d’aquest procés de creixement personal tenint en compte i respectant els seus interessos. Un espai d’aprenentatge definit com “l’atmosfera dissenyada o creada amb la finalitat de garantir un conjunt de factors que envolten l’aprenentatge dels infants, per tal d’afavorir el seu desenvolupament i comportament personal, donant la possibilitat de satisfer les seves pròpies necessitats”.
Pel que fa a l’Educació Primària, per a poder desenvolupar totes aquelles competències i sabers del currículum que ens marca el Departament d’Educació, a més a més del treball per projectes, fem ús de les nostres CAPSES D’APRENENTATGE, amb materials manipulatius i propostes/reptes que els infants han de resoldre seguint unes pautes i coneixements acompanyants per la mestra/el mestre.