25 DE NOVEMBRE DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Un curs més, a l’escola treballem la coeducació i ,sobretot, dues dates importants: el dia contra la Violència de Gènere (25 de novembre) i el dia internacional de la Dona Treballadora (8 de març).

La violència de gènere està present a la nostra societat i, malauradament, hi ha d’haver un dia al calendari que ens recordi que és un tema que cal eradicar. L’escola és el lloc ideal per treballar-lo perquè la canalla prengui consciència que amb violència no se soluciona res i que si es pateix un abús, cal denunciar-ho.

* Activitats fetes a 5è

Representació sobre maltractament psicològic

El dimarts 22 de novembre, en Manel Quesada i la Cristina Luzán van representar una escena de maltractament psicològic per observar la reacció de l’alumnat. Acte seguit es va obrir un debat sobre el tema.

Observació de cartells baixats d’Internet i els realitzats per l’alumnat de 6è

S’anaven mostrant i comentant entre tots el que volien representar.

Cançó protesta del cantautor Porta

Van escoltar la cançó “La Bella i la Bèstia” i vam comentar el contingut.

* Activitats fetes a 6è

Tipus de maltractament

Es va parlar dels diferents tipus: físic, psicològic, sexual, econòmic i social o de contacte.

Lectura d’un còmic

Vam llegir un còmic relacionat amb una notícia de principis de desembre, apareguda a “La Vanguàrdia”. En aquesta es feia referència a l’augment de violència de gènere entre el jovent. El còmic que vam llegir lligava amb el maltractament del tipus social o de contacte i s’il·lustrava la relació “insana” d’una parella basada en el control total del noi sobre la noia. Es va establir un debat força interessant.

Visionat d’anuncis emesos per TV en campanyes d’altres anys (un italià i el millor anunci sobre violència de gènere)

Entre tots vam comentar el contingut dels mateixos.

Des de castellà es van comentar refranys sexistes i es va comentar un cartell il·lustratiu del tema que ens ocupa

Malauradament, al llarg de la història, el paper de la dona ha estat de submissió i, sovint, ha estat en un segon pla. A la literatura d’èpoques anteriors es poden recopilar un munt de refranys que en fan referència.

Confecció de cartells des de l’àrea de plàstica

Es van mostrar algunes làmines de cursos anteriors perquè partissin d’alguna idea, i es va proposar la tasca de confeccionar per grups nous cartells.

Escolta activa de les cançons protesta “La Bella i la Bèstia” (Porta) i “El final del Cuento de Hadas” (El Chojín)

Vam analitzar la duresa de les lletres de les respectives cançons i en vam parlar.

Xerrada d’una persona que ha patit maltractament

L’alumnat va poder redactar preguntes, amb la finalitat que fossin respostes per una persona que va patir maltractaments temps enrera. Va ser força interessant, ja que es tractava d’una experiència real.