Setmana de la Ciència: Experimentem amb l’aigua!

Continuant amb el projecte de l’aigua i aprofitant que és la Setmana de la Ciència, l’alumnat de Cicle Inicial ens hem introduït en el món dels científics i hem fet diferents experiments per poder investigar coses sobre l’aigua tot iniciant-nos amb l’ús del mètode científic. Ens hem formulat una pregunta i hem fet diverses hipòtesis. Seguidament, hem fet els experiments i hem analitzat el resultats obtinguts.

Aquí us deixem un recull dels experiments que hem fet els nens i nenes de primer i segon:

ELS ESTATS DE L’AIGUA: L’AIGUA SEMPRE ÉS IGUAL?

Material:

  • Aigua líquida
  • Una cassola
  • Fogonet elèctric
  • Bossa de gel

Què hem fet?

Primer hem vist l’aigua líquida que tots coneixem. Seguidament hem ficat aquesta aigua a bullir i poc a poc s’ha anat evaporant. Després hem ficat el gel dins la cassola i hem pogut observar com primer es desfeia convertint-se en aigua líquida i després s’evaporava.

Analitzem els resultats: Què i per què ha passat?

Després de fer els experiments i d’anotar totes les dades hem fet una conversa col·lectiva per tal d’esbrinar què era el que havia passat. Finalment hem après que l’aigua té tres estats: Líquid, gas i sòlid i hem conegut quines són les condicions perquè es doni cadascun d’ells.

COM ÉS EL CICLE NATURAL DE L’AIGUA?

 Material:

  • Aigua
  • Colorant blau
  • Bossa de plàstic
  • Rotulador permanent

Què hem fet?

Hem dibuixat a la part inferior de la bosseta de plàstic el mar i a la part superior un sol en un costat i uns núvols a l’altre costat. Seguidament hem ficat una miqueta d’aigua amb colorant blau simulant el mar. Després hem enganxat les nostres bossetes a les finestres de la classe amb cinta adhesiva i hem esperat uns dies.

Analitzem els resultats: Què i per què ha passat?

Als dies hem mirat com estaven les nostres bosses i hem pogut observar com una part de l’aigua s’havia evaporat i com hi havien algunes gotetes d’aigua escampades per la bossa. Relacionant això amb l’experiment dels estats de l’aigua hem pogut entendre i observar el cicle natural de l’aigua. Hem pogut comprovar com el sol escalfa l’aigua del mar i a poc a poc es va evaporant i va pujant cap amunt. Després aquest vapor es refreda en forma de gotes de núvols fins que acabaven caient una altra vegada al mar i d’aquesta manera torna a començar el cicle.

ES DESFÀ O NO ES DESFÀ? SOLUBLE O INSOLUBLE?

 Material:

  • Gots amb aigua.
  • Sucre
  • Sorra
  • Oli
  • Guix
  • Serradures

Què hem fet?

Primer hem parlat sobre si sabíem que era la solubilitat. Al principi no ho teníem clar però després els mestres ens han preguntat si sabíem que volia dir desfer-se i … Això sí que ho sabem!

Seguidament hem parlat d’algunes coses que nosaltres sabíem que es desfeien a l’aigua i a continuació hem fet les nostres hipòtesis sobre quines substàncies, que anàvem a ficar a l’aigua, creiem que eren solubles o insolubles.

A continuació hem introduït dins els gots d’aigua cada substància, les hem remenat una mica i les hem deixat reposar.

Analitzem els resultats: Què i per què ha passat?

Hem pogut observar i comprovar les nostres hipòtesis. Els resultats extrets d’aquest experiment són els següents:

  • El sucre és soluble a l’aigua.
  • La sorra no és soluble a l’aigua.
  • L’oli no és soluble a l’aigua.
  • Les serradures no són solubles a l’aigua.
  • El guix no és soluble a l’aigua.

 

S’ENFONSA O SURA? 

 Material:

  • Recipients amb aigua
  • Plastilina
  • Gel
  • Boleta de porexpan

 Què hem fet?

Com l’ anterior experiment i seguint el mètode científic, primer observem els materials i fem hipòtesis sobre què creiem que passarà. Seguidament anem introduint els diferents materials i comprovem si eren certes o no les nostres suposicions.

Analitzem els resultats: Què i per què ha passat?

Podem veure que hi ha coses que s’enfonsen i coses que no. Comprovem que perquè això passi influeix el pes dels materials. Quan pesa més, s’enfonsa i quan pesa menys sura.

A partir d’aquí sorgeix una altra pregunta: Podem fer que el trosset de plastilina suri?

I després d’experimentar i provar diferents formes, ens donem compte que si li donem una forma ovalada si que sura. Així, podem afirmar que la forma també influeix en el fet que els materials surin o s’enfonsin.

Ha estat molt interessant i divertit poder fer experiments i hem après moltes coses!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>