Treball per ambients

Dins de la nostra escola i seguint una línia innovadora creiem molt important que, a educació infantil, puguem tenir el privilegi d’introduir un nou mètode pedagògic: el treball per ambients.

Aquest treball ens permet ampliar oportunitats d’experimentació, investigació, joc i relació. Pretenem crear nous camins educatius on es doni sentit l’educació actual i on es projecti una escola viva i activa. Amb aquest plantejament volem aconseguir que els infants puguin satisfer les seves necessitats a partir d’experiències sensorials, moviment, pensament, raonament…

Segons aquesta mirada pedagògica on l’infant és el protagonista del seu ensenyament-aprenentatge pot aprendre amb el mestre que té la funció de ser observador,guia i acompanyar-lo en el seu procés d’aprenentatge plantejant-los-hi nous reptes perfer-lo qüestionar-se i així poder afavorir la conversa i el llenguatge, respectar els ritmes de treball individuals.

Entenent l’espai com a facilitador i promovedor d’aprenentatge, es vol destacar que és indispensable pensar en l’organització d’espais com a quelcom viu; els espais es modifiquen, canvien, són flexibles, es transformen per adaptar-se i adequar-se a la vida dels habitants de l’escola i fomentar, així, el seu creixement global. els materials que utilitzem són materials neutres i diversos, atractius, on destaca la qualitat que volem treballar i naturals perquè ens permeten crear amb la nostra pròpia imaginació.

Aquestes activitats estan organitzades en petit grup ja que és la millor manera de treballar la pedagogia de la relació entre infants, així potencia les conductes socials, emocionals, comunicatives i cognitives enriquint, d’aquesta manera, les relacions interpersonals; l’aprendre a escoltar i a respondre, la presa de consciència i el respecte a la diversitat, i el despertar de noves curiositats.

Es vol remarcar que, a més a més, el treball en petits grups possibilita a la mestra atendre els alumnes d’una manera més individualitzada i, així, atendre millor la diversitat, ja que aquesta forma de treball permet que siguin ells mateixos els que es donin suport entre ells.

Els ambients amb els que treballem diàriament a la nostra escola són: experimentació, art, sensorial, llengua, matemàtiques, contes i a caseta.

Més endavant us detallarem les propostes que hi presentem a dins de cada un d’aquests.

Les mestres d’educació infantil.