Descobrint la Prehistòria

Les classes de CM1 i CM2 de l’Escola Rosa Campà hem treballat la Prehistòria al llarg del primer trimestre. Ho hem fet des de l’escola i també des del Camp d’Aprenentatge de la Noguera, situat a Sant Llorenç de Montgai, els dies 18, 19 i 20 de novembre.

Primer de tot sabem que les persones de la prehistòria caçaven mamuts, llops i animals salvatges. Ho feien per menjar i durant tot l’any.

Més endavant van començar a cuidar els  primers animals. Van ser el gos, l’ovella, la cabra i el porc. Els volien per menjar i per cuidar.

També, els cavernícoles, van descobrir el foc, la roda, la música, la metal·lúrgica, l’artesania, les veles dels vaixells, el comerç, el bescanvi, el foc a través de pedres i la ceràmica. Els primers metalls que es van descobrir van ser el coure, el bronze i el  ferro.

D’altra banda, al camp d’aprenentatge vam fer d’arqueòlegs i vam aprendre que s’excava amb pala, estora i un raspall. Amb el raspall empenys la sorra cap a la pala i la poses al cubell.

També ens van explicar que a l’edat del paleolític feien armes i eines de pedra, de sílex i d’ossos d’animals que caçaven. A l’edat dels metalls i al neolític van començar a fer servir els metalls. Algunes de les eines del paleolític són la llança, la destral, els arpons, els ganivets i els trenca-ossos. Al neolític es van inventar l’arc, la falç, la fletxa, l’allargador i el mànec (que servia per donar més eficàcia a les seves armes). El sílex era molt essencial per fer aquestes armes. És un material difícil de trobar ja que no està per tot arreu.

Pel que fa al vestuari els nois i noies de la prehistòria es vestien amb pell d’animals. Eren molt presumits i es feien collars amb petxines i amb pedres. Es feien la roba ampla i llarga perquè feia molt fred.

Durant el neolític vivien en cases fetes de fusta, palla, roca i fang.

A més a més, vam parlar de les pintures rupestres, com per exemple que feien servir tres tipus de colors, el negre que el feien amb carbó, el vermell que el feien amb la pedra i l’ocre que el feien amb llimonita. Les pintures rupestres les feien per comunicar-se i per recordar el que havien passat. Les pintaven al fons de les coves per que sinó no haurien durat tant com perquè les poguéssim veure avui en dia.

Per últim, al CdA ens van ensenyar instruments de la prehistòria com el brunzidor que fa un soroll com una hèlice de helicòpter. També flautes fetes amb ossos d’animals, la simbomba, que si et mulles la mà sona com un gripau però més greu, un tambor i un xilòfon de fusta.

Casa de la Prehistòria.

Autors/es: Alumnes de CM2