Al Cicle Inicial Reciclem, creem i juguem

Aquest curs , a les classes de 1r. i 2n. hem introduït una hora setmanal destinada al treball per ambients, concretament, a l’ambient d’experimentació dirigit per la mestra Sarai Martos  i també un ambient de Reciclatge i creació, dirigit per la mestra M.Carmen Ventura.

Què és un ambient?

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres. En els ambients es proposen diferents situacions i propostes d’aprenentatge i són els alumnes qui decideixen on i quan volen portar-les a terme.

En aquest article em centraré en l‘ambient de reciclatge , del qual jo me’n encarrego i en el què participen tant alumnes de 1r. com de 2n. de Cicle Inicial.

Per què aquest ambient de reciclatge?

• És un taller divertit i educatiu

• Ensenya a allargar la vida dels objectes que ens envolten, amb altres usos.

• Ajuda a no generar tants residus, reutilitzant allò que ja no necessites.

• Estimula la imaginació i aprenen que reciclar no només és bo sinó divertit.

• Està lligat amb els valors del consum responsable.

• S’ajuda al medi ambient.

• És una alternativa a la poca varietat de jocs que es realitzen al pati.

• Es fomenta el joc popular i tradicional, què darrerament ha estat desplaçat per videojocs o altres jocs digitals.

• Afavoreix la socialització entre tots els alumnes.

Metodologia

La sessió d’ambients ha de ser sense cap dubte sinònim de passar-s’ho bé. S’han de buscar activitats que siguen atractives per als nens, fàcils de fer , adequades a la seva edat i al seu nivell educatiu, que tinguen una utilitat i que tinguen un contingut educatiu i d’aprenentatge.

La idea és realitzar els jocs a la classe d’ambients per posteriorment treure’ls a l’hora de l’esbarjo i donar altres alternatives als jocs de pati.

Estructura de les sessions:

1ª part de la sessió: introducció del que volem fer

• A la PDI, s’ensenya als nens quin és el joc que volem construir.

• Es recorden les normes ( fer bon ús del material, respectar als companys, ..)

• Fem una llista del material que necessitem i comprovem que ho tinguem tot.Ens disposem en dos grups i distribuïm les tasques que fa cada grup.

2ª part: elaboració del material

3ª part de la sessió

• Neteja, recollida de la classe.

• Si s’escau, joc amb el material construït.

• Conversa sobre el que hem fet i aprés i si els ha agradat aquest material .

• Saber treure conclusions de les experiències fetes.

En els articles següents podreu anar veient com els alumnes aprenen tot reciclant, creant i jugant.