CONTINGUTS I CRITÈRIS D’AVAULACIÓ DE L’ÀREA DE LLENGUA ESTRANGERA. ANGLÈS (3r i 4t)

CONTINGUTS PRIMERA LLENGUA ESTRANGERA CICLE MITJÀ (3r i 4t)

Comunicació oral

  • Comprensió d’instruccions simples i encadenades d’actuació a l’aula.
  • Comprensió i participació en situacions d’intercanvi social a l’aula: saludar, acomiadar-se, la data, el temps (atmosfèric i l’hora), l’assistència i informacions personals.
  • Comprensió global de textos orals de tipologia diversa, en diferents suports i formats (diàleg, relat, descripció).
  • Reproducció i memorització de textos breus orals com ara cançons, poemes, rimes, amb acompanyament d’elements no verbals.
  • Formulació de preguntes i respostes en simulacions i diàlegs, en el context de l’aula i pròxims als alumnes.
  • Identificació del lèxic bàsic d’un tema específic amb ajut d’il·lustracions o sense.
  • Estratègies de comprensió: anticipació del contingut, formulació d’hipòtesis, verificació, identificació de paraules clau.
  • Pronunciació, entonació i ritme adequats en les interaccions orals habituals.
  • Normes que regeixen la comunicació oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les intervencions dels altres…
  • Ús de les estructures pròpies de la llengua estrangera en les produccions orals més habituals.
  • Producció de missatges breus orals que permetin parlar sobre la vida quotidiana al centre o en els entorns més propers dels alumnes tant en activitats individuals com en grup.
  • Respecte i esforç d’atenció, comprensió i valoració per les intervencions orals dels altres.

Comprensió lectora

  • Comprensió de textos senzills en suport paper i digital i de temàtica variada per copsar el sentit general i extreure’n informació.
  • Estratègies de lectura apreses en les altres llengües curriculars que ajuden a la comprensió del text i que permeten la deducció del significat de mots i expressions.
  • Utilització de diccionaris il·lustrats en format paper i digital per a la comprensió de mots.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula i del centre per llegir llibres en diferents suports es­crits en llengua estrangera.
  • Interès per la lectura de textos com a font d’informació i de plaer.

Expressió escrita

  • Estratègies i recursos de producció escrita apreses de les altres llengües curriculars.
  • Producció de textos breus relacionats amb situacions de la vida quotidiana, a partir dels models treballats oralment a l’aula, utilitzant recursos TAC.
  • Utilització de textos escrits breus d’expressions i frases senzilles conegudes i treballades oralment.
  • Ús d’eines de consulta com ara diccionaris il·lustrats per a la producció de textos escrits breus.
  • Aplicació dels coneixements sobre el funcionament de la llengua estrangera (lèxics, morfosintàctics i ortogràfics) en la producció de textos escrits breus.
  • Normes per a la bona presentació dels textos escrits.

Coneixement del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

  • Diferències d’ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades.
  • Associació de grafia, pronunciació i significat a partir de models escrits i d’expressions orals. Ús intuïtiu de la descodificació.
  • Habilitats i estratègies per aprendre nou lèxic, expressions i estructures (repetició, memorització, associació, utilització de suports multimèdia) de forma individual però també en grup.
  • Reconeixement i ús de lèxic, formes i estructures bàsiques pròpies de la llengua estrangera, prèviament utilitzades.
  • Recursos TAC per al treball de vocabulari bàsic i d’ampliació i d’estructures lingüístiques de la llengua estrangera.
  • Recursos que ajuden a l’aprenentatge de la llengua (memorització, recitació, associació de mots) i reflexió sobre el propi aprenentatge, especialment per captar els petits avenços que s’assoleixen.
  • Aplicació dels coneixements sobre aspectes lingüístics coincidents apresos de les altres llengües curriculars.
  • Valoració i confiança en la pròpia capacitat per aprendre una llengua estrangera com a instrument per a la realització de tasques, com a eina d’aprenentatge i d’accés al coneixement i com a llengua de comunicació dins i fora de l’aula.

Educació literària

  • Comprensió de textos literaris senzills reals o adaptats.
  • Audició, lectura, memorització i recitació de textos senzills (poemes, cançons, llegendes, refranys o dites).
  • Reproducció oral de textos literaris breus memoritzats com ara cançons, poemes, rimes, amb acompanyament d’elements no verbals.
  • Lectura en veu alta, tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu i a l’entonació.
  • Escriptura de jocs lingüístics senzills i textos literaris senzills a partir d’un model.
  • Dramatitzacions, explicació de contes dialogats i recitacions de poemes o cançons.
  • Respecte per les produccions dels altres.
  • Utilització dels recursos de la biblioteca d’aula o del centre per a la cerca de textos literaris en diferents suports.
  • Interès i curiositat per llegir contes o llibres (en diferents suports) escrits en la llengua estrangera.
Continguts comuns plurilingüisme i multiculturalitat cicle mitjà (3r i 4t)
  • Valoració de la llengua com a instrument de comunicació, d’aprenentatge i d’aproximació a d’altres cultures i obertura a la diversitat de llengües i cultures del món.
  • Valoració de la llengua i cultura catalanes, així com de les altres llengües i cultures presents a l’aula.
  • Valoració de la necessitat de conèixer altres llengües per poder comunicar-se amb més gent, buscar informació i conèixer altres cultures.
  • Valoració de la pròpia identitat lingüística.
  • Actitud crítica davant estereotips lingüístics que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.
  • Ús d’un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diferències.
  • Coneixement i respecte per la varietat lingüística (llengües diferents o varietat d’una mateixa llengua) existent en el context familiar, escolar i social.
  • Coneixement i valoració positiva de la diversitat lingüística d’Espanya.
  • Coneixement de la diversitat lingüística en el món i de l’existència de diversos alfabets.
  • Interès i motivació per conèixer el funcionament de distintes llengües i comparar-les per observar semblances i diferències especialment en el cas de les llengües romàniques.
  • Coneixement d’algunes semblances i diferències en els costums quotidians i ús de les formes bàsiques de relació social als països on es parlen les llengües curriculars i presents en el centre.
  • Percepció de les dificultats de la comunicació plurilingüe i aplicació d’estratègies verbals i no verbals per resoldre les situacions.
  • Participació en les diferents activitats culturals i lingüístiques del centre on s’utilitzen diverses llengües.
  • Actitud positiva d’interès i de confiança davant de l’aprenentatge de les llengües.
CRITERIS D’AVALUACIÓ PRIMERA LLENGUA ESTRANGERA CICLE MITJÀ (3r i 4t)
  1. Captar el missatge global i específic de les produccions i interaccions orals més habituals que es produeixen a l’aula.
  2. Emprar oralment la llengua estrangera en situacions pròpies d’aula.
  3. Produir textos orals seguint un model i atenent a la pronunciació, ritme, entonació per explicar fets i conceptes relacionats amb un mateix i el món que l’envolta o per transmetre informació d’altres àrees curriculars.
  4. Captar el sentit global de missatges escrits sobre temes familiars, coneguts i d’interès.
  5. Extreure informació de textos escrits lligats a temes coneguts i amb una finalitat comunicativa con­creta.
  6. Escriure frases i textos curts significatius en situacions quotidianes i escolars a partir de models amb una finalitat determinada i amb un format establert, tant en suport paper com digital.
  7. Reproduir oralment poemes, cançons o breus textos dramàtics atenent a la pronunciació, ritme, entonació.
  8. Comprendre oralment poemes, cançons, llegendes, refranys o dites.
  9. Comprendre poemes, cançons, llegendes, refranys o dites escrits.
  10. Comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències.
  11. Valorar la llengua estrangera com a instrument de comunicació amb altres persones i cultures, i participar amb interès en les activitats en què s’usa la llengua estrangera.
  12. Usar algunes estratègies per aprendre a aprendre, com demanar aclariments, comunicar amb gestos, utilitzar diccionaris il·lustrats, i identificar alguns aspectes personals que ajudin a aprendre millor.
  13. Mostrar un cert grau d’autonomia a l’hora de resoldre les situacions d’aprenentatge.
  14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística (entre llengües diferents o dintre d’una mateixa llengua) i cultural de l’entorn, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i tenir interès per comprendre-les.
  15. Tenir una actitud crítica cap als estereotips lingüístics que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.